Monday, May 4, 2009

PhD atau Profesor lebih penting...

Persoalan ini pernah ku lontarkan kepada Dr Nordin Kardi berhubung adanya segelintir pensyarah UUM yag gagal apabila dihantar menyambung pelajaran ke peringkat PhD. Persoalannya perlu dan kenapa?

Jarang-jarang di negara ini Profesor mendapat title tersebut tanpa ada PhD. Antara segelintir yang penulis ingat nama nya Prof. Maimunah, di Fakulti Perniagaan UiTM dimana penulisan beliau banyak tertumpu kepada Industrial Relations in Malaysia. Penting untuk kita melihat ketinggian ilmu itu bukan sebanyak mana kita lahirkan PhD graduates tetapi bergantung juga bagaimana olahan ilmu itu dibuat dan diteroka.

Persoalan PhD ini sebenarnya menjumudkan daya pemikiran dan ketinggian ilmu sesorang. Ini kerana PhD ketika ini hanya menumpukan satu bidang sahaja seadnagkan di dalam konsep ilmu Islam ia mencapah sebab itu tidak heran kalau dulu para ilmuwan Islam bukans sahaja hafiz Quran malahan menguasai pelbagai ilmu seperti astronomi, perubatan, falsafah dan sebagainya.

Oleh itu, apabila ilmu ini tidak dicerakinkan sepertimana yang telah dibuat di dalam Islam maka kepakaran sesorang itu hanya terhad dalam sesuatu bidang sahaja.

Ketika ini, kita menjadi kagum apabila sesorang itu mempunyai double degree dalam pengajiannya. Sedangkan perkara ini telah dipraktikkan lama dahulu. Contohnya, seorang kenalan penulis ketika berkunjung di UK dahlu mempunyai degree dalam bidang engineering dan accounting.

Dr. Nordin Kardin mempunyai double degree di dalam bidang Psikologi dan Ekonomi.

Orang sebegini lah yang perlu kita lahirkan dalam merakyatkan ilmu yang ada demi membangunkan negara. Malangnya budaya Malaysia, Profesor di anugerahkan kepada sesiapa yang terlibat dalam bidang pengurusan even buku-buku yang dihasilkan pun ciput cukup-cukup kelayakan untuk dapat title Prof. Apa sumbangan kepada masyarakat? Apa sumbangan kepada negara yang melayakkan beliau untuk diberi gelaran Prof? Persoalan-persoalan ini lah perlu diangkat ketika menemuduga Profesor bukan sebab kawan dan kesenangan semata-mata.

No comments: