Wednesday, May 13, 2009

Biasiswa JPA - Siri 2

Polemik biasiswa JPA terus mendapat perhatian PM. Terbaru, 4 menteri kabinet MCA bertemu PM agar cara biasiswa ini diagih-agihkan perlu diolah semula.

Penulis ingin memberikan pandangan peribadi agar sekurang-kurangnya kita tahu apa yang wajr dan dapat memuaskan hati semua pihak. Penulis menolak kenyataan Presiden MCA jika biasiswa JPA ini perlu diagih-agihkan berdasarkan meritokrasi maka pencapaian akademik perlu menjadi penilaian mutlak berbanding kokurikulum dan temuduga.

Heloooooo.....

Tak semua yang pandai membaca seperti ulat buku dan menghafal buku-buku untuk peperiksaan mempunyai kemahiran insaniah yang tinggi. Tidak salah kiranya JPA mengeluarkan statistik berapa ramai pemohon yang dapat biasiswa ini.

Contohnya statistik dari bangsa (walau pun penulis tak bersetuju ditakuti racist), tanggungan ibubapa, jantina dan sebbagainya. Semua ini sesuai dengan konsep ketelusan dan kebertanggungjawaban. Helo, Jabatan Perkhidmatan Awam sangat 'berkuasa' takkan benda-benda ini perlu diajar dan diberitahu.

Sekurang-kurangnya ia akan meredakan kemarahan orang terhadap JPA yang dikatakan berat sebelah. Kdang-kala penulis rasa kita telah buat kerja dengan cara yang betul tetapi pandangan dan persepsi orang terhadap jabatan ini yang menyukarkan kita.

Kriteria seperti pencapaian akademik, kokurikulum dan temuduga adalah jalaan terbaik menilai kebolehan seseorang pelajar dalam menentukan mereka boleh menjadi orang berguna atau tidak.

Cukup penulis kata, as long as kita tidak mengambil hak orang lain dalam pengagihan biasiswa ini sudah cukup. Semua orang tidak akan marah. Tetapi andaikata hak mereka telah diganggu dan ketiadilan berlaku, maka inilah jadi nya persoalan dibangkitkan yang menyusahkan ramai orang selepas itu.

No comments: