Tuesday, May 19, 2009

Memahami Program Bual Bicara Mahasiswa

Program Bicara Siswa atau kini lebih dikenali Suara Siswa sentiasa dinanti-nantikan pemimpin mahasiswa khususnya dan mahasiswa amnya. Sewaktu di moderatorkan Dr. Nordin Kardi beberapa tahun lalu, kita melihat bagaiamana pemimpin mahasiswa menangkis dan ‘bersilat’ dalam berhujah. Ia meruapakan salah satu kemahiran berkomunikasi yang dianggap penting khususnya bagi pemimpin mahasiswa apabila mendepani isu kampus mahu pun isu nasional.

Tahun 2009, Rangkaian Televisyen Malaysia menambah baik program ini yang dahulunya di kenali Bicara Siswa tetapi kini diberi nafas baru dengan nama Suara Siswa. Moderator yang dipilih pula bukan sahaja mempunyai kelayakan PhD iaitu Dr. Fazley tetapi juga seorang selebriti yang tidak asing lagi di dalam industri hiburan Malaysia. Persoalannya sejauh mana kejayaan pembaharuan yang cuba di buat RTM terhadap satu-satunya program bual bicara pemimpin mahasiswa ini.

Setelah ke udara hampir sebulan, kita telah melihat bagaimana teknik dan cara yang tidak kena di asak ketika pemimpin mahasiswa ditanyakan soalan. Ini bukan sahaja menganggu pemimpin mahasiswa menyampaikan hujah-hujah mereka malahan adab dan teknik ‘menyinggung’ ucapan pemimpin mahasiswa juga seperti dibuat-buat. Akhirnya, pemimpin mahasiswa ini bukan sahaja tidak menyampaikan pandangan yang konkrit malahan tidak memahami persoalana yang dikemukakan moderator kepada ahli-ahli panel.

Selain itu, persoalan-persoalan yang dikemukan juga sbeenarnya tidak mencerminkan budaya intelektual program tersebut. Program Suara Siswa ini merupakan program jemputan pemimpin mahasiswa untuk menyampaikan idea dan pandangan yang kritis. Walaubagaiamana pun, kegagalan moderator membuat kajian akademik dan memahami gerak kerja di kampus juga sedikit sebanyak merencatkan program ini secara keseluruhannya.

Seharusnya keberanian Singapura beberapa tahun yang lalu membuat forum siaran langsung bual bicara Menteri bersama-sama kumpulan pelajar di dalam program rancangan televisyen mereka seharusnya di puji. Ini bukan sahaja mengalakkan pelajar-pelajar tersebut berpartisipasi bertanya secara aktif malahan memastikan mutu soalan yang dikemukakan juga bertaraf tinggi. Persoalannya adakah kita bersedia?

Justeru, RTM disarankan menilai semula program ini dengan memahami hala tuju sebenar dahulu program Bicara Siswa diwujudkan. Sekiranya intipati kewujudan ini untuk menjadikan ianya saluran mahasiswa menyampaikan pandangan yang tuntas maka persembahan, ahli panel hatta moderator perlulah betul-betul berwibawa untuk menjayakan program ini.

Cukup rasanya kita ‘melacurkan’ pelbagai stesen televisyen kita dengan program yang bukan berbentuk intelektual maka wajarkah satu-satunya program bual bicara pemimpin mahasiswa ini dibuat dengan meletakkan orang yang bukan sepatutnya di situ. Tepuk dada, tanyalah akal kita.

IDZUAFI HADI KAMILAN
MANTAN YDP MPP UUM 2006/2007

No comments: