Monday, May 11, 2009

Komen : Kesan Keputusan Mahkamah Tinggi Berhubung Krisis Perak

Perbincangan Astro Awani membincangkan penyatuan di Perak. Sangat mengujakan semua ahli panel bersetuju bagi menyelesaikan isu ini kembali kepada rakyat Perak.

Sepanjang krisis ini di Perak, kita telah dapat melihat apa yang ahli-ahli panel simpulkan ada tiga entiti yang menentukan keputusan ini. Pertama, entiti undang-undang yang telah dimenangi peringkat awal oleh Nizar. Kedua, entiti Kesultanan Perak, dimana Nizar akan berjumpa Paduka Sultan Perak untuk membubarkan dewan. Ketiga, entiti rakyat dimana kesemua ahli panel ingin perkara ini dikembalikan kepada rakyat.

Prof. Salleh Buang mengemukakan hujahnya, seorang negarawan akan memikirkan untuk generasi seterusnya manakala ahli politik akan memikirkan untuk pilihan raya seterusnya.

Komen:

Kenapa rakyat perlu memberi pilihan? Kenapa tidak Sultan?

Apakah ia akan memuaskan hati semua pihak? Apa akan jadi jika kita tidak mengembalikan kepada rakyat?

Persoalan-persoalan ini mungkin akan timbul bagi seorang kebanyakan kerana mungkin tidak mengetahui, mendalami isu ini atau tidak mempelajari sains politik. Justeru kita perlu memberi paham agar semua orang berpuas hati kenapa rakyat perlu diberi keutamaan dalam menentukan keputusan ini.

Abraham Lincoln pernah berkata dalam kata-kata mashyur nya kerajaan ini dipilih untuk rakyat, diperintah oleh rakyat dan untuk rakyat. Apakah signifikan dari kata-katanya?

Dalam setiap kali pilihanraya atau lima tahun sekali kerajaan memberikan kepada warganegaranya untuk menentukan kerajaan mana yang mereka inginkan atau wakil rakyat mana yang akan mewakili mereka di dalam DUN atau Parlimen bagi menyuarakan pendapat mereka.

Perlu difahami 'menyuarakan pendapat' bukan bermaksud bercerita atau mewakili mereka mengemukakan isu longkang tersumbat, lori sampah tidak datang, banjir yang merosakkan kampung halaman. Tetapi 'menyuarakan pendapat' lebih kepada membuat 'undang-undang yang baik' untuk negara mereka. Ini kerana tugas-tugas lain telah diambil alih agensi-agensi berkaitan seperti pihak berkuasa tempatan dan sebagainya.

Justeru, Artikel 119 (1) Perlembagaan Persekutuan membenarkan tiga syarat penting seseorang berhak memilih wakil rakyat mereka. Cukup umur, tinggal di tempat konstituensi nya dan ketiga, telah berdaftar mengikut aturan yg telah ditetapkan.

Selain itu, rakyat merupakan golongan terbanyak dan peringkat pembuat keputusan yang paling be'raja dalam setiap kerajaan demokratik sistemnya. jika di susunatur di dalam Piramid Kerajaan, rakyat walaupun berada di peringkat bawahan tetapi ia merupakan asas, 'foundation' terhadap jatuh bangunnya kerajaan.

Justeru, kita telah melihat bagaimana di dalam tahun 1997 apabila Indonesia runtuh akibat reformasi rakyatnya yang ingin pembaharuan dari Presiden Suharto.

Oleh itu, kuasa yang dikembalikan kepada rakyat ini sebenarnya bukan shaja penting, signifikan dalam kerajaan demokrasi, ia juga kuasa 'mediasi' berbanding entiti lain seperti entiti undang-undang kerana keputusan yg tepat bukan selalunya ada pada undang-undang atau entiti Sultan kerana ia bersendirian dan keputusan hanya pada seorang sahaja. Justeru itu, mediasi seperti ini 'rakyat' lah penghujung segala masalah di Perak.

No comments: