Wednesday, May 27, 2009

Pemimpin Mahasiswa Perlu Menjadi 'Mover"

Daring To Dare merupakan tag line bagi Proton, salah sebuah Perusahaan Automobil Nasional negara. Penulis semasa memimpin Jawatankuasa Pembangunan Pelajar Kolej Proton telah diberi maklum bahawa untuk menjadi Kolej Terbaik, kita perlu mencipta sesuatu yang baru.

Akhirnya di zaman kami, Jawatankuasa Kolej menjemput mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad merasmikan program di kolej kediaman. Maka penulis dan rakan-rakan JPPK telah meletakkan satu indicator yang JPPK junior dibawah kami agak sukar mengapainya. Apa motivasi yang menyebabkan kami boleh sebegitu?

Di zaman kami di kolej, kami bukan sahaja keluar berjumpa pengurusan Proton membentangkan projek yang akan dibuat di Kolej Proton, hubungan yang baik dengan industri ini membantu kami mengurangkan kos dalam bentuk 'in kinds' dimana t-shirt, files, pen dan barang-barang lain telah ditanggung Proton. Justeru, duit kolej boleh disalurkan untuk program-program lain dan keperluan yang lebih bermanfaat.

Daring to Dare perlu difahami bukan sahaja dalam perkataannya tetapi mengajak kita melakukan sesuatu luar dari resmi kita/ kebiasaan kita. Di UUM contohnya kita sudah biasa dengan program tradisi dan akhirnya ia diturunkan dari generasi ke satu generasi JPPK. Di zaman kami melalui Liza, Timb. Pres JPPK yang kini tutor di UMK, beliau mencetuskan idea gotong royong sekampung dimana kami sama-sama memasak dan 'rewang' untuk menjayakan gotong royong tersebut.

Sebab itu, di titik akhirnya pemimpin mahasiswa perlu menjadi pencetus kepada suatu yang baru di dalam kampus. Barulah beliau akan disegani dan digemari. Kebiasaan akan menghilangkan pemimpin mahasiswa dari terus diingat dalam zaman mereka. Penulis yakin penulis hanya lebih dikenali sebagai salah seorang yg memimpin di Kolej berbanding berada di MPP kerana sebab di atas.

Limitasi masa seseorang pemimpin mahasiswa untuk bertugas sangat terhad. Mereka hanya mempunyai 6-8 bulan setelah ditolak cuti semester dan sebagainya. Ini tidak termasuk persediaan kertas kerja, group binding dan menghadapi masalah puak di dalam kumpulan tersebut. Justeru itu, seseorang pemimpin mahasiswa seharusnya hanya fokus kepada program berimpak tinggi dan tidak terlalu banyak selain tugas hakiki membantu memperbaiki kemudahan pelajar.

Budaya yang di cetus dan dimulakan pemimpin mahasiswa sekiranya baik pasti akan merakyat kepada semua mahasiswa di kampus. Persoalannya sejauh mana pemimpin mahasiswa kita hari ini dikampus-kampus telah bertindak sebagai pencetus, mover atau perintis kepada budaya baru itu???

Kita fikir bersama-sama

No comments: