Wednesday, May 6, 2009

Jadikan Budaya - Hadiah Buku

Perangkaan Perpustakaan Malaysia pada tahun lalu menunjukkan ratio seorang rakyat Malaysia ketika ini adalah sebuah buku setiap bulan. Petunjuk ini jauh lebih baik beberapa tahun yang lalu di mana seorang rakyat Malaysia hanya membaca 3 helai mukasurat setiap bulan. Walau pun begitu ia jauh lebih tertinggal di belakang dari statistik negara maju yang lain seperti Perancis, UK, Jepun dan sebagainya.

Anak-anak di Malaysia tidak di didik untuk berbelanja untuk buku tetapi kita di'mewah'kan membeli handphone, dan barangan elektronik yang lain. Beberapa banyak pula mahasiswa di IPTA mempunyai akses untuk membeli majalah yang tinggi nilai akademia nya di kampus. Penulis terkesan dengan ucapan peghargaan seorang blogger kepada Pn Ainon, di universiti terbuka PTS dimana beliau berbelanja hampir RM300 untuk anak-anak kecilnya bagi membuat sebuah library khas untuk anak kecil mereka.

Penulis ingin panjatkan kesyukuran ini juga kerana ibu bapa penulis mengajar penulis diwaktu sekolah rendah dan tadika dengan dewan pelajar. Setiap bulan, mereka memastikan dewan pelajar dibeli dan dibaca untuk hadman kami adik beradik. Mungkin ada segelintir ibubapa yang jauh lebih baik mendidik anak mereka menggunakan buku diwaktu kecil. Tetapi berapa ramai?

Seharusnya budaya membaca dan menghadiahkan buku menjadi darah daging kita. Tetapi kita lebih suka memberi barang perhiasan dan sebagainya. Perkara-perkara menghadiahkan dan menganugerahkan pelajar dan orang lain tidak akan merugikan malahan ia merupakan satu pelaburan bagi meningkat kefahaman dan menambahkan ilmu dan penting apabila berhujah.

Harapan penulis biar lah budaya ini menjadi intipati penting agar kita dapat membangunkan bangsa dan budaya.

No comments: