Sunday, May 17, 2009

Kawan Suka & Duka

Penulis teringat masa di kampus.

Penulis antara ribuan (mungkin) yang beruntung mempunyai kawan yang ramai. Dari Perlis hingga Sabah, dari Johor ke Utara / Kelantan, alhamdulillah penulis mempunyai kawan- kawan dimana-mana.

Kebiasaan penulis, apabila kemana-mana penulis akan menghubungi kawan-kawan apabila outstation. Lalu adalah penginapan percuma. Sewaktu di kampus lagi UiTM dan UUM, masa cuti semeter penulis memastikan berjalan ke rumah kawan-kawan sebelum terus pulang ke rumah di Johor. Penulis percaya masa yang terluang ini hanyalah sewaktu belajar kerana selepas itu penulis sudah agak sibuk dan tidak mempunyai masa seperti itu.

Ada kawan-kawan yang berada dikeliling kita hanya diwaktu senang, dan ada pula berada disisi kita senang dan duka.

Bagaimana membezakannya?

Cuba perhatikan sekeliling kita?

Setelah lebih 3 hingga 4 tahun kita belajar dan meninggalkan kampus. Masih ada lagi atau tidak, kawan-kawan kita yang menghubungi dan bertanya khabar? Atau hilang begitu sahaja meninggalkan zaman. Atau sewaktu kita di klimaks kuasa, mereka berada dengan kita tetapi apabila kita menjadi marhaen biasa mereka hilang tanpa ada khabar berita....

Penulis sudah masak dengan perangai manusia bergelar kawan yang akan sentiasa mengambil kesempatan terhadap kesenangan orang lain. Tetapi yakin dan percayalah akhirnya kita juga memahami dimana permata dari beribu-ribu kawan yang kita pernah ada.

1 comment:

Khairil Khamis said...

setuju dgn hujah!

lg satu..kwn brani sound direct kalu mereka xpuas ati dgn kwn mereka sendri..tujuan perubahan yg lebey baik...