Tuesday, May 19, 2009

Yang Ke 100

Ini merupakan keraian coretan penulis yang ke 100. Penulis ingin menulis sesuatu yang berguna kepada pemimpin mahasiswa yang ada.

Melahirkan pemimpin mahasiswa yang lebih baik dari kita...

Penulis sering diingatkan oleh senior2 kami dan kawan2, kejayaan seseorang pemimpin bukan sahaja perlu dilihat dari kepimpinannya malahan perlu juga dilihat tentang kebolehan nya melahirkan pemimpin yang lebih baik dari beliau.

Zaman berubah mengikut situasi dan kondisi. Justeru, suasana kepimpinan kita tidak mungkin sama dengan cara kepimpinan anak muda memimpin hari ini. Justeru, apa yang lebih penting adalah memberikan mereka ruang secukupnya dan mengalakkan mereka melahirkan potensi diri untuk memimpin dengan lebih baik. Pengalamaan kepimpinan kita mungkin berguna untuk zaman kita tetapi ia mungkin mampu memberi jalan kepada orang lain mengutip sesuatu yang boleh diolah bagi dipraktik di zman kepimpinan mereka.

Persoalannya, berapa ramai yang sanggup pemimpin mahasiswa kita dahulu berkongsi pengalaman, cerita dengan generasi hari ini agar mereka menjadi pemimpin yang lebih baik dari kita. Sekurang-kurangnya pemimpin hari ini memahami bahawa tindakan salah ini pernah dilakukan oleh pemimpin mereka pada waktu dahulu yang mana mereka tidak boleh melangkah melakukan kesilapan yang sama.

Sering saya memberi perumpamaan sebegini, jika ada seorang tua yang sering ke surau melalui jalan yang sama tertendang batu ditepi jalan maka ia boleh dimaafkan kali pertama, teteapi luka buat kali kedua akibat kesalahan menendang batu yang sama di tempat yang sama itu bodoh namanya.

Perkara ini kita ingin kan pemimpin hari ini meneladani agar mereka menjadi pemimpin lebih baik dari kita.

Ilmu bukan ditimba untuk dibawa mati tetapi ilmu ditimba untuk disampaikan dari hati ke hati.

No comments: