Sunday, May 31, 2009

Isu Lain, Jawab Lain

Dalam membicarakan persoalan undang-undang kita diajar menjawab isu yang dibahaskan atau yang menjadi titik persoalan dan bukan menjawab isu-isu lain. Di sinilah kelemahan pelajar-pelajar bukan undang-undang yang menjawab beradasarkan apa yang diketahui dan bukannya menjawab apa yang dikehendaki soalan.

Apa hubung kaitnya dengan isu yang akan saya kemukakan dibawah ini???

Persoalan orang ramai wajar atau tidak Chin Peng di benarkan pulang? Bukannya persoalan menghidupkan kembali komunis di Malaysia. Dua persoalan yang dikemukakan jauh berbeda dan tidak mempunyaai pertalian antara satu sama lain.

Persoalan dasar dan asas ini timbul apabila Ketua Parti Komunis Malaya dulu, Chin Peng berkeinginan untuk pulang ke Malaysia. Walau bagaimana pun segelintir pihak menghalang dan tidak perlu kerana tidak mahu luka lama berdarah kembali.

Apakah persoalan keselamatan negara tergugat apabila Chin Peng dibenarkan pulang? Keinginan Chin Peng hanya mahu dibenarkan pulang dan mati di tanahair nya sendiri. Memandangkan beliau juga berasal dari Malaysia dan masih lagi mempunyai saudara mara maka 'kewajaran' ini harus diberi pertimbangan dengan beberapa justifikasi.

Golongan muda melihat isu ini jauh dari lingkup bangsa bahkan mengangkat ini sebagai isu kemanusiaan. Jika ibu bapa kita, saudara mara kita, dan sesiapa sahaja yang dahulunya memberi ancaman kepada negara tetapi setelah lebih 20 tahun ancaman itu telah dilumpuhkan wajar kah kita memberi mereka peluang kembali dan meninggal ditanahair mereka.

Komunis secraa rasminya meletakkan senjata pada tahun 1989, dan dengan itu secara rasmi Malaysia bebas dari ancaman komunis. Hari ini 2009, maka genap 20 tahun ancaman komunis dilumpuhkan. Setelah 20 tahun dengan ancaman komunis di Malaysia dilumpuhkan sepenuhnya maka adakah rakyat Malaysia terlalu dangkal untuk kembali kepada komunis dengan meninggalkan kekayaan Malaysia yang ada.

Justeru, isu Chin Peng ingin pulang dan menghidupkan komunis tidak seharusnya dipermainkan kerana ia melibatkan dua isu yang berbeza. Ketika ini, membangkitkan kembali peringatan berhubung komunis sangat wajar bagi menangkis komunis dihidupkan tetapi janganlah propaganda keterlaluan ini menutup isu utama Chin Peng ingin diberi bawa peluang untuk peluang.

Propaganda keterlaluan ini saya rujuk dengan serangan berhari-hari dari akhbar arus perdana tentang kezaliman komunis, program bual bicara yang mana tidak relevan dan tidak berkaitan langsung dengan isu utama membenarkan Chin Peng di bawa pulang. Seharusnya Menteri-menteri, YB2, masyarakat dan individu untuk melihat dengan mata hati dan berada dikedudukan seorang tua yang jauh diperantauan tanpa sanak saudara yang hanya mahu menghabiskan masa tuanya untuk mati di tanahairnya. Tiada perikemanusiaan dalam hati kita untuk membenarkan ini berlaku.

Fikirlah sejenak kerana mungkin satu hari nanti kita juga boleh jadi seperti Chin Peng bukan sebagai ancaman komunis tetapi ditinggalkan anak-anak dan sebagainya. Oleh iu, mari kita beri jawapan sebenar kepada isu utama dan bukan memberikan jawapan yang lain yang mengelirukan masyarakat.

No comments: