Wednesday, May 13, 2009

Biasiswa JPA : Siapa yang dapat?

Persoalan ini semakin terbuka dan dibuka oleh parti komponen BN sendiri. MCA dan MIC mula mempersoalkan bagaimana kriteria dibuat bagi menentukan seseorang itu layak mendpat biasiswa JPA khususnya untuk ke luar negara.

Umum mengetahui setiap tahun badan-badan tertentu seperti MARA, JPA dan sebagainya akan menawarkan beberapa biasiswa bagi mmbiayai the best brain untuk ke luar negara bagi melanjutkan pegajian mereka khususnya dalam ijazah pertama. Walau bagaimana pun, tidak semua dapat ditaja memandangkan jumlah yang mendapat keputusan cemerlang terlalu ramai berbanding biasiswa yang ditawarkan.

Bayangkan dari 15,000 yang memohon biasiswa ini (JPA), 8000 telah ditemuduga namun yang ditawarkan hanya lah 2000 orang sahaja.

Dan yang sangat pelik adalah kebanyakan anak-anak kaum Cina ini yang mendapat keputusan baik hampir semua tidak dapat biasiswa ke luar negara JPA malahan hanya mendapat melanjutkan pelajaran di IPTA sahaja.

Saya sering bercakap berhubung ketelusan dalam membuat keputusan dan kebertanggungjawaban. Dalam Islam kita bukan sahaja di ajar berlaku adil kepada sesama Islam malahan juga berlaku adil kepada orang bukan Islam. Sekiranya mereka layak dan harus diberi biasiswa mengapa ia perlu di halang. Di takuti ada 'tangan-tangan ajaib' yang mengambil hak mereka.

Justeru, kini mereka sendiri mempersoalkan hak mereka. Seringkali kita mendengar pegawai kanan perkhidmatan awam atau anak adun, ahli parlimen mendapat biasiswa ini. Tetapi benar ke? Persoalan buah keras ini saya serahkan kembali kepada pihak yang selayaknya untuk mmberikan jawapan.

Jawapan yang sedia ada di berikan Tan Sri Adam, KP JPA masih lagi tidak meredakan perasaan mereka ini. Saya boleh memahami perasaan mereka, kerana mereka juga rakyat Malaysia. Yang penting jangan diambil hak mana-mana kaum yang telah diberikan. Contohnya jika dulu kita mendengar dalam Parlimen 55% biasiswa untuk bumiputera dan 45% untuk bukan bumiputera, marilah kita sama-sama memenuhi dan mematuhi. Dan kini mereka inginkan penjelasan?

No comments: