Tuesday, May 26, 2009

N.41 Manek Urai

Manek Urai, salah satu kawasan di dalam jajahan Parlimen P.31 Kuala Krai sangat jarang diketahui tetapi akan menarik perhatian ramai orang. Kematian YB Ismail Yaacob membuka sekali lagi peluang untuk Barisan Nasional membuktikan dibawah kepimpinan Najib, bahawa parti UMNO parti tertua di dalam negara ini mampu menarik perhatian rakyat lagi.

Sebagaimana ketahui umum, Kelantan merupakan satu-satunya negeri yang terus menerus kekal di bawah parti Islam SeMalaysia (PAS) sejak pilihan raya umum tahun 1990 ketika itu berjuang bersama-sama S46 di dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Terserlahnya kejayaan PAS di Kelantan bukan sahaja semata-mata dibawah PAS tetapi dikuatkan dengan kekuatan tokoh kepimpinan Kelantan yang diketuai Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.

Pada Pilihanraya Umum 2008 PRU12, PAS berjaya menubuhkan kerajaan negeri disana dengan 38 kerusi manakala UMNO 6 kerusi dan KeAdilan satu kerusi. Almarhum YB Ismail Yaacob yang merupakan ADUN sejak lima penggal lalu mendapat 1352 undi majoriti bagi mengalahkan calon dari UMNO pada pilihanraya ke 12 yang lalu.

Pada PRU ke 11, BN menang dengan majoriti tipis 52 undi tetapi pada PRU ke 10 (1999) PAS menang dengan 1518 undi majoriti. PRU ke 9 (1995), PAS menang dengan 1829 undi. PRU ke 8 (1990) PAS menang dengan 3608 undi.

PAda tahun 1986, PAS menang agak tipis tetapi dengan 594 undi. Justeru, secara kesimpulan Manek Urai bolehlah dikatakan antara salah satu kubu bagi PAS. Tetapi walaubagaimana pun ia bukan lah laluan yang mudah bagi UMNO untuk memenangi kerusi di situ. Ini dibuktikan kemennangan pada tahun 2004 apabila wujud sentimen Pak Lah ketika itu baru sahaja dilantik menjadi PM dan dikenali dengan the clean guy hanya dapat menawan kerusi disitu dengan kelebihan 52 undi sahaja.

Najib ketika masih lagi berada di Singapura telah menaytakan kesediaan awal UMNO untuk bertanding di situ. Pengarah Pilihan Raya PAS, Dato' Mustafa Ali pula menyarankan agar UMNO tidak bertanding. Persoalan parti politik mana yang bertanding persoalan kedua dan yang lebih penting rakyat seharusnya dibenarkan peluang untuk menggunakan kuasa mereka untuk membuat pilihan.

Andaikata sesiapa pun yang dipilih rakyat mereka harus dihormati sebagai pilihan rakyat bukan menafikan hak mereka atau menyeret mereka keluar dari DUN sepertimana yang berlaku baru-baru ini. Kita seharusnya yakin dan percaya rakyat paling berkuasa menaikkan dan menurunkan pemimpin mereka dengan izin ALLAH.

No comments: