Sunday, May 31, 2009

Kenali Diri Sebagai Pemikir Atau Pengikut?

Dalam setiap organisasi tidak kira organisasi berbentuk persatuan, kelab, pertubuhan politik dan sebagainya dua entiti kelompok sebegini sememangnya wujud. Namun bagaimana kita mahu mengenali kedua-dua kelompok ini sepertimana kita mnegenal itu emas, itu permata, itu berlian dan sebagainya dengan mudah?

Tidak semua pemikir itu adalah pekerja dan tidak pula pekerja itu semata-mata pekerja kerana mereka boleh juga akan menjadi pemikir.

Mengapa dikategorikan dua kelompok sebegini? Persoalan ini baik dikemukakan memandangkan tujuan berasosiasi supaya kita dapat mengurus sesebuah organisasi menjadi lebih cekap, efektif dan efisien.

Pemikir kebiasaannya melihat dengan 'mata burung' iaitu penglihatan nya di hadapan mewakili dari pelbagai aspek dan angle. Justeru, 'penglihatan' nya boleh dikatakan melihat aspek visi dan misi bagi memastikan objektif pertubuhan/ persatuan / kelab tercapai. Pandangan mereka terlalu besar dan kadang kala jauh tinggi melangit dan susah dicapai.

Walau pun begitu, bagi pemikir yang rasional yang telah bermula dari pekerja, mereka memahami dan kebiasaannya tahu ia boleh dicapai. Yang menjadi penghalang adalah kemahuan ingin buat atau tidak. Ini lah kegagalan utama pekerja dan selalu berakhir dengan kritikan pemikir tidak rasional dan menyusahkan. Sedangkan jalan sukar ini telah ditempuhi pemikir sebelum disuruh dan diberikan kepada pekerja untuk melakasanakannya.


Berbanding pekerja merupakan pelaksana kepada tindakan yang telah diwujudkan oleh pemikir dalam membawa halatuju visi dan misi persatuan atau organisasi.

Mana satu yang lebih baik? Pasti orang menganggap pemikir itu lebih baik yang kebiasaannya dikonotasi juga sebagai pemimpin. Tetapi bagi penulis, pemikir yang datang di 'groom' dari pekerja itu jauh lagi baik apabila ia menjadi pemikir. Penulis berpengalaman berjumpa bebearap kawan dan taulan yang hakikatnya mereka cukup berpengalaman kerana bermula dari bawah. Justeru,apabila mereka merangka program maka disini dapat dilihat kelebihan mereka kerana mereka 'foreseen' masalah-masalah yang akan timbul sebelum hari kejadian.

Justeru, adalah penting pemikir yang tidak tahu dan kurang mahir dalam bidang mereka dikelilingi golongan ini dalam merangka dan membangunkan jabatan mereka. Pengalaman penulis, memandangkan penulis bukan datangnya dari kelompok teknikal dan familiar dengan kenderaan besar seperti bas atau kenderaan kecil seperti kereta maka penulis sentiasa berhati-hati dalam mengambil setiap tindakan.

Contohnya dalam proses pembelian bas, kereta dan sebagainya, pemnadu dan juruteknik ini merupakan penasihat yang baik. Pandangan dan rangkuman idea kelompok kedua-dua mereka mampu mengurangkan kos kerosakan apabila membeli sesuatu kenderaan. Pemandu memahami gerak kerja dan jenis kenderaan dan keperluan yang diperlukan dalam membawa sesuatu kenderaan. Juru teknik memahami kerosakan yang sering menjadi masalah dan akhirnya merencatkan pergerakan bas untuk bergerak dengan lebih baik.

Dan alangkah baiknya penulis ada kemahiran seperti pemandu dan juruteknik yang boleh mengambil tindakan bersandarkan pertimabangan sepertimana mereka....

No comments: