Wednesday, May 6, 2009

Kenapa kita Bangsa Melayu yang melayuuuu?

Persoalan ini penulis ingin lontarkan kepada semua yag merasakan diri mereka orang Melayu. Konotasi di dalam Perlembagaan Persekutuan telah dibuat secara 'general' dan merangkumi beberapa aspek yang teramat longgar. Walau pun begitu, istilah melayu ini tidak pernah dicabar oleh mana-mana perseorangan walau pun perdebatan yang cukup hebat berlaku di luar.

Penulis cukup kesal dan kecewa apabila bekerja dalam kelompok bangsa sendiri. Penulis telah pernah bekerja dengan firma guaman kepunyaan bangsa asing, firma guaman melayu, di Perodua dan di SSM. Kepelbagaian pekerjaan dan rakan-rakan membentuk penulis agar menjadi lebih terbuka dan liberal sebagai anak Malaysia. Bukan penulis menyisihkan bangsa sendiri atau lebih tepat orang Islam tetapi melayu kita yang buat kita terus di pandang hina oleh bangsa asing.

Perhatikan di sektor kerajaan yang hampir 90% orang melayu, kerja macam tak kerja. kejap ada kejap tiada. Bandingkan pula di sektor swasta dan persendirian dimana bangsa asing bekerja. Mereka tekun bekerja. Persoalan eksploitasi dan penindasan dimana-mana berlaku.

Penulis segan dan malu untuk menyatakan kita perlu menolong bangsa kita dahulu dalam memilih kerja dengan kerajaan. Apakah bangsa asing tidak perlu dibantu jika kelayakan mereka ada dan kerja mereka lebih baik dan bagus berbanding orang kita. Bukankah mereka orang Malaysia juga. Persoalan ini harus dilebarluaskan... Di sini lah kita dapat lihat ketidakseimbangan terhadap bangsa-bangsa lain masih belum ada.

Kita bukan berada di Tanah Melayu, bumi ini milik rakyat Malaysia yang inginkan negara nya maju setaraf dengan negara maju di luar. Kalau begini bangsa kita mentadbir institusi kerajaan, kita risau akan negara kita. Kita berkira apabila pukul 5.00 petang untuk balik ke rumah. Pernah kah terdetik di hati untuk bekerja lebih sedikit masa yang ada demi menyelesaikan kerja yang ada tanpa menunggu esok.

Orang memerhatikan kita dan memahami negara ini bukan milik sebuah bangsa. Harapannya, bangsa Melayu kita tidak akan terus melayu di bumi sendiri...

No comments: