Thursday, May 28, 2009

Hari Mendatang 42 Hari

Esok tugasan rasmi saya yang terakhir akan hampir tamat. Memandangkan esok adalah sesi taklimat pembelian sebut harga bas baru yang terlalu lama maka secara tidak rasmi(Saya banyak menyimpan pengalaman dengannya) menandakan tugas saya akan tamat. Inilah yang selalu akan ditanya oleh En Daim apabila mesyuarat post MPU bagi memastikan kesilapan yang sama tidak berbuah dua kali.

Kebanyakan urusan dokumentasi tender/sebut harga bas melibatkan dokumentasi dan perjanjian. Justeru, sepertimana kata-kata En Norman, Penasihat Undang-Undang USIM selalunya bahagian ini paling sukar ketika mendraf perjanjian. Kami terpaksa foreseen apakah keadaan atau kejadian yang akan merugikan USIM jika klausa ini tidak dimasukkan sebagai kontrak pembelian.

Saya bersyukur kerana melalui zaman susah ini kerana kesilapan orang yang terdahulu. Maka saya mengambil kira banyak perkara dan pertimbangan yang perlu dibuat bagi memastikan segala tindakan sejajar dan selari dengan apa yang dikehendaki USIM. Ketiadaan beberapa klausa penting menyebabkan perjanjian ini perlu mengambil kira ketiadaan intipati pada masa lalu untuk dimasukkan.

Esok juga tinggal 42 hari saya berada di USIM. Meninggalkan USIM mungkin akan menyebabkan segelintir orang berkata alangkah ruginya saya apabila telah ada peluang kerja yang baik dengan kerajaan tetapi mengambil pilihan untuk berhenti. Ia bukan bermakna berhenti untuk sesuatu yang lebih baik tetapi yakin dan percaya lah kita ingin melakukan sesuatu yang lebih baik. Kerja dengan kerajaan tidak menjamin kita menjadi kaya tetapi senang. Tetapi matlamat saya bukan untuk senang atau menjadi kaya apabila membuat pilihan berhenti tetapi ada sesuatu yang perlu diteruskan...

No comments: