Wednesday, May 20, 2009

Bersetuju untuk tidak bersetuju

Budaya masyarakat maju dan bertamadun adalah menghormati idea dan pandangan yang dikemukakan orang lain walaupun mereka tidak mempunyai pandangan yang sama dan serupa. Walau pun ibarat kata rambut sama hitam tetapi hati lain-lain. Dan pandangan sebegini adalah sesuatu yang biasa dan lazim diterima di dalam masyarakat mereka.

Apabila penulis meneliti dan menilai tingkah laku masyarakat kita, sejauh mana kita mampu menerima kritikan dan pandangan yang berbeda belum boleh kita jadikan indicator yang wajar dalam membahaskan sesuatu isu secara terbuka.

Contohnya banyak...

Isu PPSMI - Pengajaran dan Pembelajaran dalam mata pelajaran Sains dan Matematik yang menarik minat hampir seluruh masyarakat dari ahli politik hingga ke tukang sapu mempunyai pandangan berbeda.

Lihat bagaimana pula, sikap sekelompok golongan yang tidak menerima adalakah menghormati idea golongan yang satu lagi.

Isu 5 Peguam ditangkap Polis - kita melihat golongan yang menentang penangkapan atas nama hak yang telah diperuntukkan perlembagaan persekutuan melalui Article 5(3).

Wujud kelompok yang menerima dan menyokong penangkapan tersebut, begitu amarah terhadap badan profesional Majlis Peguam atas desakan agar Menteri berkaitan, Ketua Polis Negara berundur kerana penangkapan tersebut.

Ekspresi hak dan kebebasan merupakan sesuatu yang lumrah selagi mereka tidak mencabuli kebebasan dan hak yang diberi. Jadi kudis ker kalau mereka cakap dan mengeluarkan desakan tersebut. Yang tidak berkaitan just express your opinion seperti yang sepatutnya lah...

Oleh itu, jangan lah kita terlalu obsess untuk menidakkan orang lain tetapi perlu faham limitasinya dimana. Pandangan penulis adalah buat biasa-biasa sudah....

Hak dan mulut dia untuk bercakap...

1 comment:

Khairil Khamis said...

salam abg hadi...
skang bru ada dan utk bukak blog2 yg ade idea sendri..
maklum la org dh ade "free sementara"
hehehe..

isu memg bes abg hadi...
straight to the point..
sy ade soalan..
lets say sy amek cth grup PPSMI...
die mptahankn idea mereka krn ini la itu la...
kalu kita pusing balik...
adekah grup ini menerima pdpt pemimpin yg meng"idea"kn pelaksanaan BI dlm math dan Sains dlm pembelajaran sekolah???