Thursday, May 7, 2009

Analisis Ucapan Dato Saifudin Abdullah




Pada 7hb Mei 2009, Dato Saifuddin membuat lawatan kerja ke USIM dan berdialog dengan pemimpin mahasiswa.

Penulis mengenali Dato Saifuddin sebagai seorang yg simple dan pemimpin politik yang 'bekerja'. Beliau pernah menjadi pembentang kerta kerja berhubung AUKU ketika penulis menjadi pengarah Persidangan Mahasiswa Undang-Undang Kebangsaan. Walau pun ketika itu, beliau telah bergelar Dato, beliau telah drive sendiri dengan isterinya ke UUM untuk menyampaikan kertas kerja tersebut dengan penginapan yang tak seberapa dan honorarium yang tak sampai RM500 sebagai saguhati membentas kertas tersebut.

Dalam ucapan beliau tadi, beliau menekankan peri pentingnya menghayati budaya ilmu. Menjelaskan berhubung prinsip budaya ilmu iaitu dengan meletakkan ilmu dan ilmuwan di tempat paling tinggi. Mennuntut dan berkongsi ilmu yang dicari dan bertindak berasakan dengan ilmu yang ada.

Justeru, belaiu memahami permintaan orang muda tidak besar iaitu mahu suara mahasiswa di dengar oleh kerajaan. Mengingini pandangan mahasiswa diiktiraf. Kesemua ini dapat dilakukan dengan memahami mahasiswa bukan sahja perlu diakui pemimpin masa depan bahkan pemimpin hari.

Perbincangan

Penulis pernah menceritakan bagaimana suara orang muda pada hari ini menyebabkan kerajaan di tolak. Penulis percaya jika ada 10 orang seperti Dato Saifuddin Abdullah dan Dato Mustapa Mohamad, BN boleh dan akan kekal memimpin Malaysia.

Penulis yakin dan percaya mahasiswa atau pemimpin mahasiswa tidak mempunyai apa-apa 'self interest' dalam menyuarakan dan melontarkan pandangan. Lihat saja isu yang cuba diketengahkan supaya adalah menjadikan ia lebih telus dan adil. Persoalan nasional dan kampus dibuat berasaskan pandangan dan melihat situasi dan suasana di kampus luar dan negara luar. Ini bermakna mahasiswa membuat analisis sebelum menyampaikan atau melontarkan pandangan dan pendapat.

Berapa ramai pemimpin mahasiswa hari ini yang menyelami jiwa kampus...

Dato Saifuddin Abdullah

Dato' Seri Ahmad Shabery Chik

Mereka ini jiwa tulin pemimpin mahasiswa di kampus. Justeru apabila diletakkan sebagai Menteri atau Timbalan Menteri Pengajian Tinggi mereka akan lebih menjiwai suasana kampus dan mahasiswa serta tidak berasa kekok untuk berjumpa pemimpin mahasiswa.

Justeru, penulis yakin orang yang boleh menjiwai KPT adalah mereka yang pernah berada dan membuat kerja-kerja kemahasiswaan sebelum ini. Carilah permata tersebut di antara menteri2 yang ada ketika ini di dalam kabinet.

No comments: