Wednesday, January 28, 2009

Bubarkan Putera & Puteri UMNO - Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail


Apabila orang lama dan berpengalaman seperti beliau bersuara, semua sibuk menyanggah. Termasuklah bakal PM, Datuk Seri Najib, Hisyammudin dan Dato Noraini. Tapi kiasan Hisyammuddin dan Noraini lebih beralas memandangkan yang bercakap berhubung perkara itu adalah orang lama yang hidup dan matinya sudah sebati dengan UMNO.

Azeez, Pengerusi Biro Pemuda UMNO pulak menyanggap dengan teknikal 'swing' seperti Putera bukan sayap parti tetapi biro di dalm Pemuda dan pemilihan Pemuda tiada tetapi dipilih oleh biro-biro Pemuda. Mudah sungguh apabila orang politik bersuara.... Putera dibuat atas program kebajikan dan kemasyarakatan.

Kalau dinilai sekali lagi, mungkin benar kata-kata pemimpin-pemimpin diatas tetapi mereka yang 'muda' inilah yang menjadi api dalam sekam dan duri dalam daging. Manakan tidak ketika usia sebegini muda membantu dihulurkan duit atas nama upah. Semua kerja-kerja Parti yang dibuat diberi habuan... Tidakkah mereka ketahui ini juga sebagai salah satu ajaran impliedly ke arah rasuah.

Bayangkan apabila sudah matang dan layak untuk bertanding di dalam Pemuda, Puteri atau UMNO sendiri. Mereka akan mula membayar sepertimana mereka di ajar dahulu. Sebab itu, Rithauddeen yang juga merupakan bekas Pro Canselor UKM dan mempunyai pengalaman luas di dalam politik dan undang-undang faham dan masak dengan perangai orang-orang UMNO. Alasan beliau untuk muda mudi memfokuskan diri terhadap pembelajaran sesuai dengan apa yang dituntut oleh AUKU.

Dengan ini sudah terang lagi bersuluh, siapa yang memperalatkan AUKU untuk kepentingan parti sendiri... Penulis berpendapat bukan salah Putera, Puteri jika wujudnya politik wang. Sekiranya agama Islam menjadi pedoman di dalam parti politik Melayu tertua ini pasti politik wang tidak akan terjadi. Bayangkan untuk berebut jawatan Ketua Pemuda, Wanita atau Ketua Bahagian sahaja pun wang sudah jutaan ringgit dilabur inikan pula jawatan MT dan ke atas.

Islam sendiri mengharamkan rasuah... Adakah agama tidak diimplementasikan dalam etika parti tersebut...

Pemutihan perlu dilakukan dalam parti ini jika mahu terus relevan. Rakyat tersu menyaksikan walaupun rakyat tahu dan memahami di luar mungkin mereka marah, meluat dan menyampah tetapi di dalam hati sebenarnya mereka sayang...

No comments: