Tuesday, January 27, 2009

Politik Kampus 2009

Istilah Politik Kampus sering menarik perhatian warganya tidak kira seseorang itu berstatus mahasiswa, bekas mahasiswa, masyarakat, ahli akademik atau tokoh politik. Tahun 2009 menyaksikan hampir keseluruhan kampus, IPTA yang berada di kawasan Lembah Klang mengadakan pilihanraya kampus.

Namun dari sumber yang tidak dipastikan kesahihannya, istilah pilihanraya kampus tidak dibenarkan digunakan oleh Kementerian Pengajian Tinggi lalu diganti dengan pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar. Walau apa pun bunyinya, dimata dan hati pimpinan dan tokoh gerakan siswa ia tetap akan dikenali pilihanraya kampus.

Pelbagai cerita, tohmahan dan nista dikeluarkan terhadap calon-calon yang bertanding. Walaupun bukan wang yang ditaburkan di dalam pilihanraya kampus namun 'gula-gula' sebagai habuan kepada jentera dan orang kuat yang bekerja untuk calon telah diberi. Rokok, makanan, air minuman dan sebagainya sebagai galanga ganti tidak tahu klasifikasi nya di dalam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia. Adakah boleh ia dikatakan sebgaai rasuah...

Penulis telah meninggalkan setahun alam kampus namun masih lagi mengambil tahu perkembangan apa yang terjadi di kampus. Persoalan wajar atau tidak calon pilihanraya bertindak agresif seolah-olah ia pilihanraya nasional terpulang kepada mahasiswa untuk menilai. Namun jauh dilubuk hati penulis, sikap ini akan mengambarkan wajah sebenar calon-calon dan jentera jika bekerja sebagai politikus diluar. Jika gambarannya maki hamun, santapannya fitnah dan jalannya riya' maka itulah ia diluar sana.

Seharusnya, medan pilihanraya kampus ini digunakan untuk kita menilai dan belajar bahawa jawatan ini sesuatu yang sangat indah ranum luarnya tapi duri isi tanggungjawabnya. Penulis hampir muak dengan sikap politikus kecil di kampus seolah-olah mereka boleh merubah dunia sedangkan ia cubaan kecil sebelum jawatan besar di luar sana kelak.

No comments: