Wednesday, January 14, 2009

Melayu mudah lupa...

Dalam menjalankan tugas dan amanah, sesuatu yang harus dipegang adlah istilah 'conflict of interest'. Sebaik-baiknya sesiapa pun perlu mengelakkan diri dari terlibat dalam situasi begini.

Dalam situasi penulis, penulis didatangi 2 orang ejen insurans yang mana pertama merupakan ejen insurans lama yang penulis tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan. Bayangkan sepanjang lebih 5 bulan penulis berada dan berkhidmat disini, ejen ini tidak pernah hadirkan diri dan bertanya tentang perkembangan kenderaan disini. Sedangkan 80 buah kenderaan USIM di bayar insurans melalui agensi ini.

Kedua, bila CC, ketua kerani mendapatkan ejen baru dan tiada bayaran yang dibayar kepada ejen lama baru lah terhegeh-hegeh mencari kami untuk menawarkan kembali perkhidmatan beliau. Walaupun begitu, kesangsian berlaku apa yang pegwai sebelum ini/ atau staf yang memperkenalkan ejen ini kepada penulis dapat???

Justeru, seharusnya amanah ini digalas bersama dengan tanggungjawab yang akan di tanya ALLAH kelak. Penulis telah melalui pengalaman sukar ini dan seringkali penulis berfikir bagaimana pula diagensi kerajaan yang lebih berhadapan secara langsung dengan kewangan...

Senjata yang ampuh adalah iman dan takwa. Moga penulis dibekalkan dengan keadaan itu juga...

No comments: