Wednesday, January 21, 2009

Apa ada Pada Obama?

Barrack Obama satu nama yang dulu kelihatan asing kini diperakui dan ditauliahkan secara rasmi sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke 44. Nama beliau akan harum dan sebaris dengan nama bekas Presiden Amerika Syarikat yang lain seperti Richard Nixon (37), Abraham Lincoln (16), Bill Clinton (42) dan ramail lagi.

Nama-nama begini bukan sahaja mempopularkan negara 'uncle sam' tersebut malahan telah mempopularkan dasar/polisi kerajaan amerika ketika itu. Kita mungkin telah sedia maklum bahawa Obama bukan sahaja 1st american presiden yang terpilih dikalangan bangsa berkulit hitam, kelas menengah, kumpulan imigran (ayahnya) malahan ia membuktikan bahawa negara tersebut memeberikan harapan kepada sesiapa sahaja yang mahu berusaha dan berjaya.

Konflik yang cuba ditimbulkan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa seharusnya Malaysia, Singapura juga perlu memberikan ruang kepada bangsa lain untuk memerintah Malaysia. Pada hemat penulis yang lemah ini, ia BOLEH. Ini kerana di dalam peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan dasarnya tidak menyatakan bahawa bukan Melayu tidak boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Peruntukan hanya menyebut sekiranya ia mendapat sokongan 2/3 majoriti ahli parlimen lain didalam dewan parlimen maka ia layak dicalonkan sebagai Perdana Menteri Malaysia. walaupun begitu, secara konvensyennya jawatan PM ini dicalonkan kepada orang Melayu menghormati tanah tumpah asalnya adalah orang Melayu. Justeru, tidak perlu ditimbulkan konflik dan memang dari akademiknya ia berbunyi begitu.

Bukanlah penulis bersikap liberal dengan menyatakan bukan Melayu boleh menjadi PM. Tetapi hakikat dan undang-undang menyatakan ia sedemikian dan harus difahami jika mereka layak, berketrampilan, bersih, tidak terlibat rasuah dan boleh menjaga kepentingan semua kaum. apa masalahnya? Dalam islam pun yang dititikberatkan untuk menjadi ketua adalah agamanya (memenuhi ciri-ciri diatas) bukan bangsanya.

Sikap prejudis kita terhadap bangsa lain selama mana pun, tidak akan menganjakkan kita untuk bangun menjadi negara maju jauh lagi menagatasi Singapura kalau menatliti kita turut tidak berubah. Fahaman bangsa dan budaya seperti di USA lah, yang menajdikan Barrack Obama bukan dikenali kerana warna kulitnya tetapi ciri-ciri diatas yang telah berasimilasi dengan budaya orang sana untuk menerima nya sebagai Presiden United States of America. Kita bila lagi???

No comments: