Thursday, January 8, 2009

Pengurusan Organisasi

Dalam menguruskan sesebuah organisasi kita sering diajar dalam ilmu pengurusan kepentingan 4 perkara. Antaranya perancangan, mengorganisasi, mengetuai dan mengawal. Kesemua 4 perkara diatas merupakan intipati penting memastikan kita menguruskan sesuatu organisasi itu dengan baik atau tidak.

Dalam kehidupan bekerjaya penulis di USIM, seksyen kenderaan merupakan antara unit yang sangat 'panas' kerusinya. Ini dapat di lihat dari pertukaran pegawai-pegawai yang mengetuai jabatan ini. Contoh yang jelas di dalam tahun 2008 sahaja, seramai 3 orang Penolong Pendaftar telah bertukar tangan dan beralih tugas. Penulis orang yang terakhir diamanahkan disini pada 2 September yang lalu. Persoalannya, sampai bila?

Banyak boleh diaplikasikan berhubung ilmu pengurusan di Seksyen Kenderaan ini. Ini dapat dilihat dari keputusan-keputusan yang dibuat dan perancangan yang masih belum selesai di sini.

Semoga penulis ada 'aura' dan kekuatan untuk melakukan perubahan di sini.
*Penulis akan terlibat merangka belanjawan 2010 dan 2011 di Spa Resort Port Dickson pada 16 dan 17hb Januari bagi tujuan diatas. Sangat berkaitan dengan luahan rasa diatas....

No comments: