Monday, April 13, 2009

Chambering (Latihan Di Dalam Kamar) Atau Master LL. M di UKM

Kedua-duanya sama-sama penting dan signifikan ( quote kata-kata Prof Kamil lagi).

Apabila mendengar sarjana muda (degree) kami telah diiktiraf pastinya ia mengujakan kami semua. Ketika inilah apabila ditanya kepada graduan undang-undang yang telah bergraduat semua nak buat chambering latihan di dalam kamar. Yang tak pernah terfikir nak chambering pun ter 'influence' untuk melakukannya akibat terkesima dengan rakan-rakan lain. Persoalannya susah tak?

Penting bagi mendapatkan hands on experience. kalau jurutera atau engineer will only satisfied once they got Ir. Polan bin Polan, or doctor once they complete housemanship they will be called certified doctor, Accountant they got CA at the back of his name, certified accountant. all these shows self achieveness if you learn Maslow theory of motivation the highest ranked in the pyramid of motivation.

You already achieve that kind of level and you will so satisfied like you have acieve something which other people cannot achieve. Therefore, it needs satisfaction to do that kind of jobs.

Belajar merupakan satu nadi yang penting jugak walau pun penghargaan itu kebiasaannya datang kemudian. Oleh itu, kita perlu faham kepuasan melakukan sesuatu hanya akan dapat jika kita menghayati dan melakukan tindakan yang betul ketika itu.

Persoalan inilah yang akan sentiasa bermain di minda dan akhirnya???

Hanya ALLAH sahaja yang menentukannya.

3 comments:

Missing Cat said...

pada aku, tak lengkap jd law grad klu tak hbskan chambering...chambering akan expose kita kepa the real life of advocate n solicitor...ape yg kita blaja kat uni tak sama dgn apa yg kita blaja mase chambering...

mase kat uni, ade tak kita blaja skill berhujah di hadapan hakim...??? ade tak kita blaja mcm mane nak buat written submission, mcm mane nak draft statement of claim, mcm mane nak buat bankrapsi proceeding n etc...??? tu sume tidak diajar di sekolah undang2...

maka sebagai law grad yg dah called to the bar, i personally believe that chambering is relevant...takpela hadi...nnt dah hbs master ko leh chambering ape...

Idzuafi said...

Thanks, cukup berguna untuk jadi pegangan kalau nak practise...

Nurul suruh penulis practise dulu, baru dia join kemudian...

Missing Cat said...

aku mmg galakkan kwn2 aku yg dah hbs degree pg chambering...especially bila ko ade intention nak practice, atau nak jd legal advisor...

persediaan tu takde apela...cuma dr segi mental n fizikal...terus terang aku kasi tau ni, for the first 3 months tu, ko akan rase blur jek...

ko akan rase, ape yg ko blaja dulu mcm ntah hape2...practical ni mmg berbeza sgt2...dulu mase kat uni kita blaja teori yg pd pendapat aku lbh mudah dan senang...

tp, bila chambering, ko akan rase susah sbb ko kena praktikkan apa yg ko blaja...nasehat aku, carila master yg berguna...master yg btl2 expose ko psl legal works ni, bkn master yg jdkan ko kuli diaorg...

then, memandangkan ko ni lelaki, aku galakkan ko buat litigation la...conveyancing tu mcm tak seswai sbb ddk opis n sediakan dokumen2 utk sale n purchase, charge etc yg mane pd pendapat aku kurang mencabar...

buat litigation pun aku galakkan ko buat general lit, jgn buat banking jek sbb pd aku banking tu very easy n not challenging kecuali bila matter tu jd contested matter...

psl junior kita yg majistret tu, maner ko tau gosip hangat ni...??? ni mesti keje mal ni...nak kena mamat tu tau...tak koser hokey nak layan budak tak cukup umo tu...tak best...hehehe!!! n kekwat sgt...hahaha!!! yg pasti dia taktau aku ni senior dia ek...???