Wednesday, October 15, 2008

Pilihan Raya Kampus 2008 : Antara Penakut atau Pengecut???

Pilihanraya Kampus melabuhkan sauhnya sekali lagi... Sepertimana beberapa tahun yang lalu bulan September dan Oktober pasti menjadi fokus masyarakat di dada-dada akhbar parti mana yang akan 'menjuarai' pilihanraya kampus.

Penakut, bacul, pengecut itulah urutan kata-kata yang ternukil dari mulut penulis apabila tiada satu berita pun yang memperlihatkan bahawa peri pentingnya pilihanraya kampus ini diberi perhatian oleh media-media massa. Tidak seperti kebiasaan yang lalu, tahun 2008 universiti awam diberi kebebasan untuk memilih dan menjalankan pilihanraya dengan tidak serentak. Apakah kewajarannya???

Sehingga kini, ketidakpuasan hati dikalangan ahli-ahli gerakan mahasiswa terhadap keputusan KPT seolah-olah takut dengan bayang-bayang sendiri. Penulis percaya calon-calaon adalah putih dan bersih. Walau pun mereka ini berpendirian politik individu menyokong mana-mana parti politik di luar itu adalah lumrah... Kalau para pelajar luar negara pun boleh menyertai parti politik diluar negara mengapa tidak di Malaysia???

Adakah sikap double standard ini menunjukkan bahawa mahasiswa ipt awam kita tidak setanding dengan ipt luar negara dan masih lagi dalam proses pra matang berpolitik dikampus. Penulis percaya ruang dan peluang perlu diberi kepada bakal pemimpin mahasiswa kita untuk bertanding dan bersiasah. Calaon-calon tidak seharusnya dijaja ke hulu dan ke hilir untuk kononya dikatakan memberikan ilmu-ilmu melalui kem-kem kepimpinan demi mematangkan ilmu pengurusan aktiviti dan politik mereka.

Keberanian mereka menawarkan diri sebenarnya sahaja sudah cukup menjadi tiket untuk menunjukkan mereka layak bertanding dan menjadi pemimpin mahasiswa yang sanggup membadai ombak membelah pantai khususnya apabila berhadapan dengan pengurusan universiti.

Sayang seribu kali sayang jika keinginan dan potensi pemimpin mahasiswa ini tidak dikembangkan secara optimum dengan caranya tersendiri. Mahasiswa ini lahir dengan daya kepimpinan yang memang telah lahir bersama-sama dalam diri mereka. Seharusnya ini memberi kelebihan kepada mahasiswa ini mencari identiti mereka dalam meneruskan bentuk kepimpinan yang akan dibawanya.

Walau bagaimana pun, penulis insaf dan sedar penulis juga tidak lari dari pengalaman lalu yang menjadikan penulis seharusnya lebih banyak diam dari berkata-kata kerana penulis juga manusia biasa yang sentiasa didatangi masalah dan kepimpinan penulis juga tidak ampuh sepertimana pemimpin-pemimpin mahasiswa di zaman klimaks nya 70an dahulu.

No comments: