Wednesday, October 15, 2008

Aku Insan Lemah Yg Perlukan Bantuan MU

Perbualan diwaktu sarapan pagi ku semalam banya berkisar tentang pengalaman seorang sahabatku yang kini ditahun akhir Sarjana Kaunseling UKM. Kagum dengan kegigihannya disamping isterinya yang sedang sarat 6 bulan, keperitan berstatus 'kontrak' di tempat kerjanya dan pelbagai onak dan duri yang dilalui nya hanya untuk memastikan ia berjaya mendapat segulung sarjana.

Pengalaman sebegini ku anggap penting dan setiap bait yang ternukil dari tutur katanya menjadikan aku insaf agar lebih bersedia dengan dugaan di masa depan. Walau pun seolah-olah nya aku telah bersedia untuk meneruskan pengajian Master ku pada penghujung tahun ini di UKM. Tetapi masih wujud rasa sangsi dan was-was adakah aku layak dan bersedia???

Semuanya ku letakkan dan kupohon pada ILAHI agar aku terus diebri kekuatan untuk menghadapinya. Perbualan malam tadi di Restoran Sate Kajang Samsuri bersama 'housemate' ku lebih menjuruskan pengalaman mereka di alam perkahwinan dan seorang di alam bakal perkahwinan (bertunang). Aku masih rasa jauh lagi, aku telah tetapkan dalam hati sekurang-kurang aku mahu Master aku abis tika aku masih bujang dan biarlah aku mendirikan rumahtangga sebagai bonus kerana aku berjaya mengenggam segulung Sarjana Undang-Undang UKM.

Aku mahu meneroka lebih dalam undang-undang Perlembagaan Perbandingan, disamping Undang-Undang Laut, Undang-Undang Antarabangsa dan Negara Dunia Ketiga dan Undang-undang Perubatan. Walaupun mungkin subjek-subjek ini bukan kontemporari tetapi aku yakin ia menjadi minat dan tuntas pengamatan ku dalam bidang tersebut.

Moga ALLAH terus membantu ku...

No comments: