Monday, October 27, 2008

Jalan di Pulau Pinang, Jangan Di Politikkan...

Penggunaan Bahasa Mandarin dan Tamil terhadap jalan-jalan di Pulau Pinang khususnya di Bandar Georgetown yang baru-baru ini mendapat pengiktirafan Tapak Warisan Dunia UNESCO menimbulkan polemik. Cuma polemik agak berbeda kerana menggunakan bahasa asing selain bahasa Melayu di jalan-jalan.

Persoalan nya adakah Bahasa Melayu terpinggir dengan penggunaan bahasa ini?

Atau, adakah ia menyalahi keluhuran Perlembagaan sepertimana yang disebut ahli-ahli politik kerana tidak menghormati Perlembagaan itu sendiri?

Perkara 152 di dalam Perlembagaan Persekutuan jelas menyebutkan secara terangan BM adalah bahasa rasmi di dalam negara. Namun ia tidak menyatakan bahasa lain tidak boleh digunakan. Atau rendah ke martabat BM apabila wujud bahasa lain di jalan-jalan di negeri Pulau Mutiara ini kelak.

Ahli-ahli politik kadangkala cuba menjadi juara tetapi isu penggunaan Bahasa Inggeris di ajar dalam Matematik dan Sains tidak pernah ada YB BN yang perjuangkan bila mana tokoh bahasa menolak ia digunakan. Kedua, penukaran Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia pun sama sekali 'mereka' diam sunyi sepi tidak berkata. Sedangkan memang sejak dari tok nenek kita ia sudah dipanggil Bahasa Melayu hanya sebab si Dia yang mencadangkan diubah ke Bahasa Malaysia semua dok sibuk sokong...

Politik Oh Politik....

No comments: