Saturday, October 25, 2008

Idea Parlimen Mahasiswa Malaysia?

Perdebatan atau seni retorik merupakan salah satu cabang seni ilmu dalam melontarkan idea dan pendapat. Seni ilmu ini yang telah lama wujud mula muncul dan populis ketika di zaman Socrates dan Plato. Kewujudan 'Academia' ketika itu yang berkehendakkan penuntut nya menyampaikan idea secara tuntas dalam mencari kebenaran ilmu menjadikan seni retorik seolah-olah merupakan seni ilmu yang wajid di pelajari pada zaman Yunani kuno tersebut.

Selain itu, dorongan kaum lelaki dalam sistem politik Yunani ketika itu memaksa mereka menguasai seni ini dengan baik dalam memastikan agenda politik mereka dapat mempengaruhi dewan perundangan mereka ketika ini. Walhasilnya, sistem yang ada tersebut telah menjadi warisan kepada hampir semua negara di dunia ini dalam menerima pakai sistem 'Parlimen' yang boleh kita nampak hari ini.

JUsteru, seni debat atau retorik ini tidak boleh tidak perlu berjalan seiring dengan kewujudan kuasa di dalam Parlimen. Memetik kata-kata Datuk Saifudin Abdullah selaku penaung pertama Alumni Debat Malaysia menyatakan betapa pentingnya budaya berdebat di semai dan diajar kepada semua rakyat Malaysia sejak mereka kecil lagi. Ini kerana melalui retorik dan debat, kanak-kanak akan dilatih bertanya secara logik dalam mena'akul sesuatu perkara.

Bukan itu sahaja, apabila budaya ini disemai sejak kecil maka mahasiswa di uiversiti tidak akan lagi menghadapi sindrom mati 'bertanya' sepertimana yang kita nampak hari ini. Sorotan penulis pagi ini dalam internet sangat menarik perhatian dimana penulis mengenali UK Youth PArliament.

Kewujudannya wajar dipertimbangkan dan mempunyai aliran sehati sejiwa dengan idea yang pernah dicanangkan di Malaysia iaitu Parlimen Mahasiswa. Dimana silapnya, idea ini tidak diteruskan dan dicerap dengan baik pemimpin pemimpin kerajaan. Dalam memastikan negara Malaysia terus maju selepas 2020, bukan sahaja ia perlu memastikan generasi hari ini kritis dalam sesuatu perkara malahan generasi seterusnya...

Perdebatan di dalam UK Youth Parliament bukan sahaja di adakan di Parlimen UK malahan disertai hampir semua kategori umur dari mahasiswa, pelajar sekolah menengah dan pelajar sekolah rendah. Idea-idea mereka di garap dengan baik malahan juah lebih penting mereka mempelajari budaya menghormati pandangan rakan sepertimana di dalam Islam telah utarakan adabul ikhtilaf.

Seharusnya, ini menjadi panduan dan rujukan kita dimana wajar sekiranya kita mempertimbangkan Parlimen Mahasiswa di Malaysia dari terus kita melihat anak dan cucu kita mati bertanya apabila masuk di universiti kelak. Jadi mana dia YB-YB kita yang sanggup mencerap idea ini, jangan sekadar jadi jaguh bangsa untuk tubuh kerajaan baru atau terus ingin sibuk mengungguli pencalonan menjadi pemimpin utama parti politik tapi idea sebegini kecil pun ingin disanggahnya....

No comments: