Saturday, July 18, 2009

PRK Manek Urai

Hampir dua minggu keputusan Manek Urai telah diumumkan dan sangat mengejutkan bagi penyokong PR, BN hampir menang dan menguasai DUN di situ. Penulis sendiri terkejut dan hampir meleset sangkaan penulis PAS akan menang mudah di kerusi di situ.

kita lihat beberapa perkara yang berlaku di dalam negara sepanjang tempoh berkempen yang panjang. Pakatan Rakyat dihantui dengan pelbagai masalah dan krisis. Bermula dengan krisis dalaman PAs, dimana setelah Muktamar tamat pimpinan yang terdiri dari tuan Guru Nik Aziz dan Ust Nasaruddin Mat Isa berbalah isu kerajaan perpaduan. Idea yang sepatutnya baik dimainkan media massa hingga masyarakat keliru, PR bertelagah sesama sendiri. Seterusnya, isu parti DAP di Kedah keluar PR juga memberikan bukan sediikit kesan kepada PRK di Manek Urai.

Rentetan isu-isu ini menjadi barah dalam pakatan tersebut hingga akhirnya diterjemahkan rakyat di PRK tersebut. Justeru, tidak ada sebab untuk PR menuding jari ia adalah permainan politik BN. Seolah-olah menunjuk jari empat kembali kepada kita.

Namun, penulis memahami penggunaan jentera kerajaan yang melampau membuktikan setiap kali PRK, PRU kita tidak berada di padang yang sama rata dan sama elok. Persoalannya adil dan bersih kah kita mengarahkan pegawai awam yang sepatutnya tiada kena mengena membuat risikan dan culaan undi bagi sebuah parti dan tidak berpihak kepada sebauh parti yang lain. Dan amat malu dan menjadi pertanyaan di hadpaan ALLAH kita menyalahguna jentera dan dana awam demi kepentingan parti kita.

Lupa kah kita dengan kisah Khalifah Umar Al Khattab atau Umar Abd Aziz, yang sanggup memadamkan lilin kerajaan demi urusan peribadi.

Atau bukan kah seharusnya kita menerima idea Dr. Nordin kardi, ipta perlu membuat kajian lapangan parti mana yang akan menang ketika musim berkempen dan datanya dikumpul dan dijual kepada mana-mana parti dan hasil ini menjadi janaan kepada ipta tersebut.

Penulis teringat kata-kata seorang rakan kelas di UKM yang juga penyokong UMNO, generasi muda hari ini adalah citizen who love their country. Maksudnya tidak kisah parti mana asalkan keadilan dan bersih menjadi pra syarat utama memimpin kerajaan. Maklumat peribadi dari kawan yang bekerja di salah sebuah agensi kerajaan, menabur duit. Sudah menjadi budaya bukan satu parti semua parti menabur duit bagi memastikan undi berpihak kepada mereka.

Malunya penulis dgn politik Malaysia....

1 comment:

mawar said...

perghhh... ini isu berat..
politik Malaysia amat keji dan hina..
sanggup menggunakan kata2 kesat dan tuduhan2 yang entah betul dan tidak demi kepentingan diri semata2. Adakah ini politik yang dipamerkan oleh zaman Rasulullah??
cuba dan fikirkan...