Wednesday, July 1, 2009

Ketelusan & Kebertanggungjawaban : Ahli Parlimen

nianDalam ruangan yang lalu, penulis cuba menarik minta dan perhatian mahasiswa bagaimana kita mampu menjadikan persatuan atau kelab, kolej di universiti kita lebih bersih, efektif dan efisyen. Macamana kita boleh memberikan ruang dan peluang kepada mahasiswa kita mempertikaikan hak mereka (duit) agar duit itu ditunjukkan bukti digunakan untuk keperluan mahasiswa.

Kita pernah dikejutkan suatu ketika dulu bilamana YB Apandi dari Parlimen Jeli yang membuat tuntutan elaun melampau. Beberapa bulan ini dikejutkan pula tuntutan elaun yang juga dikatakan agak melampau ahli Parlimen di UK. Tuntuan melampau Menteri Kewangan dan Ketua Setiausahanya menyebabkan kedua-duanya diambang meletakkan jawatan memandangkan kesan dari tuntutan tersebut imej Labour Party berada didalam keadaan yang sangat buruk.

Tindakan yang sama juga diambli David Cameron bilamana beliau mengarahkan ahli-ahli Parlimen partinya turut membayar kembali jika tuntutan mereka keterlaluan.

Natijahnya, UK Parlimen web page menyiarkan dari tahun 2004 dimana tuntutan elaun mereka dapat dimuat turun dan dilihat dikalangan orang awam. Ketelusan dan kebertanggungjawaban ini sangat penting kerana tuntutan yang banyak bermaksud menggunakan duit rakyat dimana rakyat terpaksa menanggungnya.

Keberanian dan penededahan yang dibuat suratkhabar di UK ini menyebabkan rakyat UK semakin marah terhadap ahli parlimennya dan kesannya pasti akan dirasa memandangkan pilihanraya di UK tidak lama lagi.

Mungkin wajar juga tuntutan elaun ahli Parlimen kita dipertontonkan dan didedahkan agar mereka lebih bertanggungjawab ketika membuat tuntutan dan bertanggungjawab terhadap rakyatnya.

No comments: