Tuesday, July 7, 2009

Apa yang Ku harapkan dari LL.M UKM?

Soalan ini sangat mudah tetapi eksplorasi nya sangat mendalam dan memerlukan fokus yang sangat dalam.

Belajar di peringkat Sarjana mungkin dikatakan sangat senang bagi sesetengah orang tetapi ia tidak boleh dianggap enteng apatah lagi pensyarah2 mengharapkan sesuatu yang diluar biasa dari pelajarnya. Seharusnya saya mendaftarkan diri bagi subjek Comparative Consti dan Comparative Admin tetapi akhirnya saya memtuskan untuk sekadar 'sit in; sahaja kelas tersebut.

Walau pun begitu saya suka kata-kata dari tunangan saya bukan ke awak suka sesuatu yang mencabar? Dan saya masih memikirkan untuk mengambilnya ataupun mengabaikannya sahaja.

Semester ini, saya 'sit in' kelas islamic criminal law yang diajar seorang pensyarah post doctorate dari canada. Walau pun begitu beliau adalah berasal dari Pakistan, saya cuba menghilangkan rasa boring dengan menghadiri kelas sebegini pada sebelah malam kerana kuota subjek saya telah penuh.

Saya mengimpikan suasana belajar sesi soal jawab dan diskusi yang aktif di dalam kelas dengan pensyarah. Mereka tidak terlalu memberi nota malah mengharapkan para pelajara banyak menelaah dan membaca buku-buku. Dr Rusniah pernah berkongsi pengalaman beliau belajar diperingkat Sarjana di Manchester hatta seperti duduk minum petang tetapi masih lagi dikira diskusi berfaedah kerana semua akan berpartisipasi. Situasi formal sudah tidak wujud lagi apabila diperingkat ini.

Ada terlalu banyak subjek yang ingin aku ambil sebagai pilihan walaupun begitu disebabkan aku hanya dibenarkan mengambil 5 subjek minor tesis aku pendamkan saja subjek2 lain. Tapi aku ingin minta izin untuk sit in jugak kelas2 mereka.

No comments: