Saturday, July 18, 2009

Isu PPSMI lagi

Pengumuman Menteri Pelajaran berhubung keputusan kabinet memansuhkan PPSMI melegakan pejuang bahasa dan masyarakat. Walau pun begitu ibarat rumah sudah siap, pahat masih berbunyi lagi dimana polemik ini dibantah oleh puak pro PPSMI.

Bagi penulis senang sahaja bagi menyelesaikan isu ini. Berikan ibubapa kata penentu dimana sistem dua sekolah diwujudkan kembali. Kalau dulu kia berjaya membangunkan sistem sekolah aliran inggeris dan aliran Melayu mengapa tidak hari ini kita mahu mengakui kejayaan sistem tersebut. Pejuang-pejuang bahasa itu pun dari kelompok sekolah inggeris dan terdapat ramai juga yang berjaya dari aliran Melayu.

Nampaknya kita masih lagi ditakuk lama, kerajaan menentu what is the best for nation interest dan bukannya rakyat yg menjadi penentu memilih sisi mana yang ingin diikutinya. Penulis juga yakin dan percaya sepertimana di IPTA, pelajar diberi pilihan memilih pensyarah, subjek dan sebagainya bukannya sistem universiti yg menentukannya.

kita sudah terlalu lama selesa dengan sistem engkau pengguna gunakan sahaja, aku pembuat dasar yg menentukan mana yg bagus untuk kamu...

Malangnya nasib kita...

No comments: