Tuesday, November 18, 2008

CUEPACS tidak ganjak pendirian boikot PTK ...

Tajuk berita di atas merupakan rentetan beberapa perang mulut antara Presiden Kesatuan Cuepacs, Omar Osman dan Tan Sri Ismail Adam, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam. Di sebelah pihak, CUEPACS inginkan PTK dihapuskan atau kata dua yang diberikan mereka akan memboikot PTK.

Manakala bagi pihak kerajaan melalui Tan Sri Ismail Adam, PTK tidak akan dimansuhkan. Umum mengetahui PTK diadakan bagi menilai keberkesanan kakitangan kerajaan bekerja. Walaupun begitu, akhbar hari ini melaporkan pengecualian harus diberikan kepada kakitangan awam yang telah berkhidmat lebih 20 tahun.

Persoalannya mengapa pengecualian ini perlu diberikan? Seharusnya PTK harus dilihat dalam konteks yang lebih besar bilamana ada ramai kakitangan kerajaan yang masih berfikiran seperti khidmat awam 30 tahun yang lalu. Malas, selalu tidak berada di pejabat dan tidak efektif atau efisyen merupakan antara sebahagian besar sikap kakitangan awam yang masih lagi belum berubah.

Tambah merumitkan kakitangan yang bekerja lebih 15 hingga 20 tahun yang mempunyai sikap yang sama dan telah sebati dalam jiwa mereka. Pengecualian PTK pada mereka menunjukkan sikap mereka yang tidak mahu belajar dan membuat persediaan menghadapi peperiksaan tersebut...

Kredit harus diberikan kepada Tan Sri Ismail Adam yang berani dengan prinsip berhadapan dengan kesatuan terbabit. Walaupun begitu,penulis percaya ada juga segelintir kakitangan awam yang komited dengan kerja mereka. Justeru, kerana nila setitik rosak susu sebelanga....

No comments: