Tuesday, November 18, 2008

Biar Ketua Wanita UMNO dipertandingkan


Komen muka depan Berita Harian cukup mengujakan.

'PM mahu jumpa Wanita'

Campurtangan Pak Lah dalam pertandingan Ketua Wanita UMNO ini hanya akan menimbulkan kesangsian khususnya bilamana Ketua Wanita UMNO Kepala Batas juga turut hadir dalam menyatakan sokongan agar jawatan Ketua Wanita UMNO dipertandingkan.

Zabariah Wahab yag merupakan Ketua Wanita UMNO Kepala Batas dilihat mewakili airan Wanita di bahagian itu yg mana (Pak Lah) merupakan Ketua Bahagian menyokong Shahrizat untuk bertanding jawatan itu. Sebelum ini juga, Pak Lah dilihat lebih menyokong ShahriZat apabila sanggup turun berkempen di kawasan Lembah Pantai dan melantik Shahrizat sebagai Penasihat PM bertaraf Menteri walaupun beliau kalah ketika pilihanraya melawan Nurul Izzah.

Seharusnya pertandingan ini menyuburkan amalan demokrasi di dalam parti UMNO yang sedang melalui proses pemulihan. Kewajaran ini perlu kerana jawatan Ketua Wanita UMNO adalah jawatan yang jarang-jarang sekali dipertandingkan dan kali terakhir ianya dipertandingkan adalah pada tahun 2000 apabila Rafidah mengalahkan Zaharah Sulaiman dengan kelebihan 12 undi.

Justeru, sewajarnya pemilihan kerusi ketua wanita UMNO dibuka gelanggangnya bagi memastikan Wanita UMNO terus relevan kepada parti.

No comments: