Monday, March 23, 2009

Universiti negara Kecil

Kata-kata seorang kawan di USIM yg juga merupakan kawan baik kepada Hisyammuddin Rais menarik perhatian kami. Betul... universiti sebagai negara kecil perlu difahami dan diberikan autonominya yang sedemikian rupa. Bayangkan MPP sebagai kabinet yg mentadbir kebajikan negara kecil ini. Rakyat yang terdiri daripada pelajar.

Pusat kesihatan sebagai hospital, kedai2, the mall dan sebagainya adalah nadi ekonomi dan keusahawanan/perniagaan. Justeru, tidak hairanlah suasana politik yg dicorak di dalm universiti sebenar sepatutnya sehangat keadaan pilihanraya di luar. Atau jauh lebih penting kerana ra'yatnya terdiri dari golongan bijak pandai seolah2 di zaman Yunani dan Rom.

Walau pun itu, idealis nya suasana universiti dan keadaannya. Namun ini tidak terjadi. Walau seluhur mana idea kita ingin bangunkan anak bangsa kita.... ia tidak akan mendapat pandangan yg baik dari pihak yg rasa kan itu bukannya. Sudah hilang rasa menghormati pandangan orang lain walaupun pandangan itu bukan populis....

Sudah hilang makna menghormati adabul ikhtilaf kerna yang kita pentingkan adalah periuk nasi kita... Walau sehebat mana pun kita.... kita tidak akan berjaya kalau tujuan kita bukan untuk membangunkan anak bangsa... Tanggungjawab graduan kita memastikan kehidupan mahasiswa kita di universiti adlah menjadi jauh lebih baik dari kiter.

Mari kita renungkan....

No comments: