Tuesday, March 31, 2009

Hari yang sangat sibuk...

Penulis hari ini terlibat dengan pelbagai perkara khususnya berkaitan bas.

Semalam penulis melawat Scomi melihat perkembangan bas USIM. Rasanya jarang-jarang penulis tiaow orang, semalam penulis perli sampai tak terkata kawan-kawan eksekutif di Scomi. maaf bukan disengajakan dan tidak terlintas. tetapi apabila janji tidak dipenuhi dan menyusahkan ramai orang ini hasilnya.

Kenapa hidup kita ini perlu emnyusahkan orang. tak boleh ke kita hidup tanpa menyusahkan orang. Bayangkan kalau mereka buat kerja dengan baik dan buat pemantauan terhadap bas usim pasti tidak akan drag sehingga hari ini. Bayangkan kontrak bernilai RM 1.4 juta ini diberikan kepada Scomi tetapi sepatutnya tamat pada 31 Disember 2008 untuk bekalkan 4 buah bas. Hasilnya... HAMPEH

Akhirnya menanggung susah penulis.

whatever alasan pun salah hantar seat lah, material takde ker... bukan masalah USIM dan sepatutnya preventive action must be taken by administrative in Scomi to settle down. Di Perodua, vendor yang hantar lewat serta menyebabkan kelewatan/downtime pada Perodua dikenakan denda 1 minit = RM3000, ada berani ker orang nak delay lagi lepas tue.

Hari nie penulis akan sibuk dengan dokumentasi tender dan sebut harga. Apa beza sebut harga dan tender????

Penulis pun tak tau, nak kena tanya officer kat Unit Pembangunan lepas nie.

PO (Pesanan Rasmi) untuk kereta Perdana dah dapat. penulis kalau boleh this week/ ari nie nak pegi settlekan tapi.... budaya kerja orang gomen.

Kalau boleh delay esok, esoklah diaorang nak buat. Penulis emmeahami changes cannot be made within one day but if the changes can be made, why we have to wait until tomorrow. Ini semua punca-punca yang akan menyebabkan rasuah.

Apabila lewat dan mahu cepat maka akan ada orang hulur duit untuk percepatkan perkara ini. Tehn terjadilah rasuah...

moga penulis terus dijauhkan....

1 comment:

Missing Cat said...

hadi, sebut harga tu cuma sebut harga jela...bape yg diaorg blh offer...tender tu lebih kurang mcm kita bukak la tender then diaorg akan hntr sebut harga...ape yg aku ckp ni..??? hahahaha!!!!