Tuesday, March 31, 2009

Belajar di luar negara...

Seajak dari dahulu lagi penulis ingin melanjutkan pengajian ke luar negara. sepertimana orang lain, halangannya adalah pertama keputusan kita tidak lah seberapa baik dan tidak lah begitu teruk hingga tidak boleh belajar di luar negara. Kedua, keawangan yang sentiasa menghantui khususnya anak-anak Melayu..

Pelbagai teori dan pandangan serta hipotesis dikeluarkan oleh kawan2, tokoh akademik dan pemimpin universiti.

Saya ingin kongsi beberapa pandangan. ada pandangan yang menyatakan kelaur sahaja dan bekerja di luar negara dan sambil itu bekerja... persaoalannnya adakah begitu senang untuk kita bekerja di luar negara. penulis dipahamkan terdapat permit dan lesen yang perlu diambil sebelum seseorang boleh bekerja di luar negara. di australia umumnya seorang kawan penulis mengatakan apabila pelajar asing dan pasangannya datang belajar di luar negara mereka dibekalkan bersama-sama dengan mereka permit / kebenaran untuk bekerja.

Begitu juga di United kingdom jikalau tidak anda tidak akan diterima untuk bekerja dan dikira kurang lebih macam pendatang haram...

Betul ker???

Pn Raudah, pengetua dan lebih kurang kakak kepada penulis katakan ketika penulis berkunjung ke UUM tahun lalu. kewajaran penulis bekerja di luar negara sangat besar kerana penulis memilih jalan selamat dan terus bekerja di Malaysia(USIM) maka penulis dapatlah kerja tue. Sewajarnya penulis cuba kerja di luar negara dapatkan pengalaman dan kembali ke Malaysia dengan pengalaman yang ada.

Persoalannya : Boleh ker?

Penulsi teringat kata-kata penulis kepada kelompok pemimpin mahasiswa apabila menjadi panelis Bicara Siswa, sewajarnya graduan Malaysia tidak terlalu tertumpu dnegan skop ingin bekerja di dalam negara. Sudah sampai masanya graduan malaysia di apsarakan ke luar neagra.

Penulis???

Kesesmua ini menjadi belenggu terhadap penulis. Dr. Nordin Kardi dalam suatu artikelnya di dalam Utusan pernah menyatakan sewajarnya kerajaan membantu dan berfungsi seperti zaman tun Abdul razak mengahntar golongan yang bergraduat diploma dari itm untuk menyambung pelajaran ke luar negara berbanding menghantar pelajar memebuat A level memandangkan belum matang dan sebagainya.

Bayangkan.... hipotesis penulis, pelajar yang bijak pandai dan cerdik pastinya akan mendapat peluang dan di beri biasiswa oleh pihak swasta untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Justeru, bagi meramaikan bumiputera khususnya peluang melanjutkan pelajaran ini dikalangan rata-rata yang belum berkompetensi untuk bercakap bahasa inggeris dengan baik atau dalam kelompok sederhana sahaja.

Jikalau kelompok yang telah pandai dan sudah fluent bahasa inggerisnya memanglah dia akan berjaya tetapi jika kelompok sederhana ini dibantu dan seterusnya dibimbing dengan menempatkan mereka ditempat luar negaradan mereka survive baru mereka hargai...

Walau apa pun, its just opinion untuk dilontarkan .... sama-sama kita fikirkan.

No comments: