Monday, June 15, 2009

MPP Perlu bersifat merakyat sebagai eksekutif bukan eksklusif

Kesilapan yang MPP sering lakukan (seperti penulis juga dahulu) adalah tidak merakyat sebagai eksekutif. Kedudukan MPP sepertiman dibicarakan oleh rakan-rakan di dalam ABIM dan PKPIM perlu di dasari bahawa ia bukan tashrif (singgahsana kemegahan) bahkan ia adalah taklif' (beban amanah dan tanggungjawab). MPP perlu memahami kehadiran mereka ke dalam sesuatu majlis rasmi universiti, kolej2 kediaman atau formal bukan untuk dirai bahkan ia perlu meraikan mahasiswa.

Contohnya mudah, Kolej A membuat majlis makan malam di sebuah hotel. MPP B di jemput menghadiri atas kapasitinya sebagai warga kolej dan jawatannya. Oleh itu, peranan MPP B adalah hadir meraikan rakan-rakan pimpinan membuat majlis dan meraikan mahasiswa lain. Ini dapat dilihat dengan ramah nya MPP B pergi ke meja-meja rakan-rakan mereka bertanya khabar dan menyapa mereka. Jangan eksklusif duduk di meja vip atau di meja yang disediakan hingga kita lupa kita dipilih oleh mahasiswa.

Tetapi hakikatnya yang penting bukan hipokrit dan jadikan ia satu amalan dalam diri.

Sebab itu kita perlu memahami MPP perlu menjadi badan eksekutif mahasiswa yang mengangkat dan membantu mahasiswa menjalankan aktiviti, dan membangunkan kerangka diri mahasiswa. Hubungan MPP dan mahasiswa yag akrab dan disenangi akan menjadi indicator kejayaan MPP dalam membantu usaha ini.

Walau pun begitu, penulis tidak menafikan ada segelintir pimpinan mahasiswa bertindak eksklusif dengan terus-terusan berada di dalam bilik MPP yang berair con, tidak bercampur gaul dengan pemimpin mahasiswa di kolej-kolej kediaman, atau persatuan dan kelab. Kumpulan kecil ini tidak boleh dikesampingkan kerana mereka adalah asas dalam nadi MPP.

Pengalaman penulis dua portfolio penting ini harus dijaga Timb YDP MPP- Presiden2 Kolej Kediaman manakala NYDP menjaga Presiden2 Persatuan. Dan akhirnya kita ada kekuatan bersama-sama dalam menjayakan sesutau program di universiti.

MPP harus beringat tunduk dan hormat kepada kolej2 dan persatuan bukan bermaksud kita takut dengan kehendak mereka malahan mereka ertambah hormat dengan kita. Betullah kata-kata orang tua ikut resmi padi semakin menunduk semakin kita merendah diri. Kegagalan ini lah yang gagal dihadami MPP hatta pemimpin politik kita.

Cuba perhatikan pemimpin-pemimpin politik. Berapa ramai sanggup berpakaian biasa seperti marhaen atau rakyat biasa. Baju cap 'Pak Mat' berbanding brand luar negara yang diagung-agung kan. Rambut diwarna-warnakan, isteri pemimpin memakai pakaian beribu-ribu ringgit ditengah-tengah kelompok rakyat yang hanya kelas pertengahan yang gaji mereka 6 bulan pun tak mampu berpakaian sedemikian rupa.

Sepertimana kata-kata Puan Ainon, bahasa badan dan aspek luaran saja telah tidak membuktikan keikhlasan mereka 'meraikan' bersama-sama rakyat. Politik kampus adalah cerminan untuk kita belajar menjadi pemimpin di luar sana. Tingkah laku kita hari ini akan menunjukkan pemimpin bagaimana 20 atau 30 tahun akan datang jika kita menjadi pemimpin.

Oleh itu, jadilah kita eksekutif mahasiswa berbanding bersikap isolasi dan eksklusif dari mahasiswa.

No comments: