Monday, June 15, 2009

Konsep Kebertanggungjawaban MPP kepada Mahasiswa

Konsep ini bukan sesuatu yang baru kepada MPP dan badan eksekutif mahasiswa (persatuan fakulti, kelab atau kolej kediaman). Ia membawa maksud sikap ketelusan sesuatu badan terhadap wang yang diamanahkan untuk dibelanjakan kepada mahasiswa.

Kita lihat analisis ini, sebuah kolej kediaman mewajibkan kepada setiap mahasiswa membayar RM25 kepada kolej bagi setiap satu semester. Pelajar yang tinggal di dalam kolej kediaman itu terdiri daripada mahasiswa mahasiswi seramai 1200 orang. 1200 x RM25 = RM30,000. Justeru, di dalam setiap penggal berakhir dengan perlantikan jawatankuasa kolej yang baru maka penyata kewangan perlu dilaporkan dan dibenarkan di akses setiap mahasiswa. Dengan cara itu, mahasiswa tahu ke mana dan di mana wang tersebut dibelanjakan. Ini kerana nilai duit yang dibayar kadang kala tidak setimpal dengan program kolej yang tidak menajamkan minda dan membangunkan intelektual mahasiswa.

Oleh itu, sebelum kita meminta wakil rakyat bersikap telus dan jujur kepada rakyat. Kampus / Universiti juga wajar bersikap telus dengan mendedahkan kepada pemimpin mahasiswa jumlah wang yang diterima dari Kementerian Pengajian tinggi bagi membangunkan mahasiswa. Penulis pernah dimaklumkan setiap Universiti menerima RM50 setahun daripada kementerian bagi program pembangunan mahasiswa. Ini bermaksud kalau ada sebuah IPT mempunyai jumlah 20, 000 pelajar maka ia akan mempunyai RM 1, 000, 000 bagi pembangunan mahasiswa. Tetapi ia tidak menjadi sedemikian dan ini menimbulkan pelbagai syak wasangka dengan kenyataan berbaur fitnah, wang di salah guna dan sebagainya.


Justeru, bagi mendidik masyarakat bersikap adil, telus dan bertanggungjawab apa masalahnya kalau dimaklumkan sahaja kemana wang tersebut disalurkan jika mereka benar2 berani dan bersih. Penghantaran kakitangan untuk ke Australia contohnya bagi menimba pengalaman pengurusan pelajar antarabangsa akhirnya tiada maklumat dan laporan pengimplementasian program seperti itu pun di IPTA tersebut.

Penulis harus juga memuji sikap beberapa Persatuan Mahasiswa (MPP) di Malaysia yang berani melaksanakan Mesyuarat Agung bagi dicerca dan dipersoalkan terhadap tugas dan tanggungjawab mereka.... Sebagai pemimpin mahasiswa yang baik mereka bukan sahaja harus bersedia menerima pujian melambung ke langit tetapi juga cercaan menghina yang menghempas mereka ke bumi.

Fikir-fikirkan...

2 comments:

BG said...

syg ni xhabis2 la ngan mpp..u ni..

BG said...

hye hadi...leh berkenalan??