Wednesday, June 17, 2009

Dewan Negara: Sebagai 'rubber stamp' atau badan pemeriksa?

Dalam sistem pemerintahan demokrasi yang diwarisi dari Inggeris, kita hampir mempunyai ciri-ciri yang mirip keinggerisan berbanding negara imperialis lain yang pernah menjajah Malaysia.
Di Parlimen Malaysia, kita mempunyai dua dewan yang terdiri daripada Dewan negara dan Dewan Rakyat. Kebanyakan negara meletakkan dewan negara (senate) sebagai tepat pertama dan dewan rakyat (House of Representatives) tempat kedua.

Walau pun begitu, Malaysia sangat unik kerana Dewan Rakyat kelihatan sangat berkuasa dan bermakna kerana Perdana Menteri perlu dilantik dan mendapat sokongan ahli-ahli dewan rakyat berbanding dewan negara. Ahli-ahli dewan negara terdiri daripada dua bahagian iaitu pilihan negeri-negeri di dalam Malaysia. kedua, lantikan Yang Di Pertuan Agong. Kebiasaannya, calon-calon akan mendapat sokongan di dalam Dewan undangan Negeri (DUN) secara convention dan nama yang dicadangkan akan dihantar ke Speaker Dewan Negara.

Manakala calon-calon yang mendapat lantikan Yang Di Pertuan Agong kebiasaannya dicadangkan kerajaan yang memerintah di peringkat Persekutuan seperti dari parti politik pemerintah Shahrizat Jalil, Jamil Khir Baharom dan sebagainya. Kedua, dari NGO atau badan bukan kerajaan yang berpengaruh seperti Jins Shamsudin (Seniman) dan sebagainya.

Ketika ini kita mempunyai 70 kerusi di Dewan Negara di mana 13 buah negeri mempunyai kuasa memilih dua senator wakil setiap negeri. Putrajaya, Kuala Lumpur dan Labuan dilantik oleh YDPA seramai dua orang setiap wilayah persekutuan. Manakala selebihnya terdiri daripada lantikan YDPA atas nasihat PM.

Perhatikan secara analisis ketika ini, kerajaan Pakatan Rakyat menguasai empat buah negeri Selangor, Kelantan, Pulau Pinang dan Kedah. PR mempunyai 10 ahli Dewan Negara. Tetapi bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur masih lagi dipilih oleh Kerajaan BN, dan lain-lain lagi. Berkemungkinan besar apabila ahli-ahli Dewan Rakyat yang majoriti nya parti pemerintah maka kebiasaannya rang undang-undang akan diterima dengan sedikit perbahasan.

Mengapa tidak kita memilih ahli Dewan Negara secara terus dari rakyat sepertimana Thailand, Australia, Amerika dan sebagainya. Tujuan diwujudkan dua dewan adalah sebagai penimbang terhadapt keputusan yiang dibuat di dewan rakyat. Sekiranya kita masih berterusan begini maka idea dewan negara sebagai rubber stamp sampai bila-bila tidak akan dapat di ubah.

Pemilihan wakil atau ahli dewan negara juga sentiasa di ragui. Contohnya, kebanyakan majoriti ahli dewan negara mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan parti pemerintah. Tidak kira ia memang sebenarnya dari parti pemerintah atau individu dalam NGO tersebut. Oleh itu, matlamat diwujudkan dua dewan ini tidak pernah tercapai jika niatnya tidak difahami msyarakatnya. Tetapi kita juga tidak menafikan wakil senator yang memang betul-betul bekerja.

Apabila ahli dewan negara di adakan secara pilihan raya, apa yang lebih penting penonjolan sikap individu tersebut atau sumbangan kepada masyarakat menjadi prioriti dalam memilih calonh tersebut. Contohnya di kalangan pensyarah/ ahli akademik, golongan profesional, aktivis masyarakat dan sebagainya.

Oleh itu, apakah ini dapat diimplementasikan jika sebelah pihak yang memerintah? tepuk dada tunggu dan lihat.

1 comment:

BG said...

sombong la u now :P