Monday, June 15, 2009

Menjadi Mahasiswa Lagi...

Rugi....Rugi.... Dah fikirkan masak-masak ker? Jadi ke berhenti....

Antara ungkapan, santunan, perbualan popular yang sudah semakin kerap penulis dengar sejak sebualan yang lalu.

Dalam keadaan ekonomi yang tidak berapa baik, jumlah graduan yang menganggur hampir mencecah puluhan ribu orang. Di tengah-tengah kesesakan 'graduan muda' mencari kerja. Penulis BERHENTI KERJA

Ada perkara yag perlu difahami dan dibezakan.

Pertama, tak semua manusia mempunyai kekuatan yang sama. kelemahan penulis tidak mampu membuat dua kerja dalam satu masa. Maksudnya, penulis hanya boleh memilih untuk belajar atau penulis memilih untuk bekerja bagi memastikan penulis sentiasa memberi komitmen yang terbaik.

Kedua, matlamat penulis untuk belajar hingga ke peringkat tertinggi. Mungkin hingga PhD. Justeru, manusia perlu membezakan dan tidak meletakkan wang ringgit sebagai suatu kepuasan dalam hidup. Duit bukan as' sebab untuk kita berada di dunia ini. Jika tiada duit tidak bermaksud kita tiada segala-galanya. Maksudnya, matlamat penulis menuntut ilmu, duit pada penulis cukup untuk makan, pakaian, kegunaan harian dan sebagaiya. Tetapi ia bukan kepuasan dan duit boleh di cari.

Setiap kali kita meletakkan matlamat kita duit maka akhirnya mata dan pemikiran manusia telah terikat untuk membuat sesuatu yang lebih dari uapaya mereka. Contohnya kalau pada masa itu, zaman itu seseorang telah berfikir tiap-tiap bulan duit perlu dibahagi-bahagikan untuk beberapa perkara dan jika tiada duit tidak dapat membeli itu dan ini. Akhirnya seseorang yang sepatutnya berkebolehan untuk belajar lagi atau berada di tempat lain akan terus terikat dengan kerjanya kerana ia telah melimitasikan tindakannya berasaskan keperluan yang telah diletakkan terlebih dahulu.

Oleh itu, buatlah sebebas-bebasnya perkara yang anda ingin buat tanpa perlu diikat dengan tindakan dan kerja yang membebankan.

UKM, i'm coming....

1 comment:

Missing Cat said...

dah nak start chambering ker...??? kat firm mane ek???