Sunday, December 20, 2009

Rasuah, Korupsi & seumpamanya...

Penulis tidak tahu mengapa ia menjadi topik pilihan untuk penulis tulis malam ini. Cuma penulis sering membawa isu ini ke mana-mana untuk difikirkan. Pengalaman penulis di dalam kerajaan (walaupun sementara) tetapi sangat mengingatkan penulis ia telah menjadi 'barah masyarakat'. Generasi baru harus diberi peringatan dan peringatan dan peringatan tentang 'barah' ini....

Pemimpin politik (kerajaan & pembangkang) tahu, pimpinan tertinggi pentadbiran awam tahu, masyarakat tahu, orang awam, orang kampung di kedai kopi, malahan mahasiswa universiti tahu rasuah & korupsi ini melebar berlaku di mana-mana. Tetapi apakah tindakan kita? Apakah mereka tidak takut dengan rezeki yang mereka dapat itu tidak diberkati ALLAH? Apakah mereka tidak sedar perbuatan yang mereka lakukan tidak adil kepada orang lain?

Apakah mereka lupa, harta dunia ini hanya perhiasan di mana ia akan lenyap dan tidak memberikan kebaikan untuk di bawa ke akhirat. Penulis bingung.... Seolah-olah mahu mengubah dunia tetapi apakan daya penulis hanya insan kerdil dan biasa. Mahasiswa kelompok bijak pandai, dan penulis percaya mereka tahu ini perbuatan salah. Penulis hanya mengharap mereka mempertahankan nafsu dan diri mereka dari terjebak dengan perbuatan ini.

Jijik & kotor rasuah / korupsi ini harus ditanam dalam diri semua orang. Penulis insafi diri sendiri... Ya ALLAH, kau jauhkan diri ku dari perbuatan ini semua.

No comments: