Monday, December 21, 2009

Dua Amalan Sunnah dengan Ancaman Rasullulah terhadapnya

Kuliah Ustaz Kamal Ashaari sangat menarik malam tadi. Berlangsung di Surau An Nur dengan orang ramai bersesak bukan sahaja ke Surau tersebut bahkan pada malam tersebut di Darus Syifa pengajian kepada penuntut2nya berhubung kaedah perubatan Islam.

Ini merupakan kali pertama penulis mendengar kuliah secara langsung dari beliau. Teringat pada ketika penulis masih remaja kegemparan oleh beliau terhadap isu mayat manusia bertukar wajah dan pemecatan beliau sebagai salah seorang imam masjid shah alam.

Pemahaman kita terhadap ibadah sunat adalah buat takpe, tinggalkan pun tiada apa2. Namun apabila sesuai dengan peredaran masa dan pencerapan ilmu seseorang itu, maka kaedah memahami amalan sunat turut berubah iaitu ditinggal tiada apa2, tetapi jika dibuat ALLAH amat menyukainya. Kupasan berhubung hadith nabi menekankan amalan sunat yang mana nabi memberikan ancaman bagi mereka yang meninggalkannya. Petikan kedua-dua hadith ini disebut di dalam hadith qudsi.

Amalan pertama kata Ustaz Kamal Ashaari adalah amalan solat sunat witir. Orang melayu hanya memahami dan mengenali amalan solat sunat witir apabila datangnya bulan Ramadhan. Ini kerana di dalam bulan Ramadahan diwajibkan kita menunaikan witir. Namun sebenarnya witir ini menjadi amalan Rasullullah sebelum tidur. Dan antara petikan hadith Qudsi ini ' dan jika kami meninggalkan witir tanpa sebarang alasan maka bukan kamu dari golongan ku'.

Justeru, kita harus memahami walaupun amalan ini kelihatan sunat tetapi Rasullullah menekankannya seolah-olah ia amalan fardhu.

Kedua, adalah amalan ibadah Qurban. memahami konsep ibadah Qurban ini Rasulullah menyeru bagi mereka yang berkemampuan untuk melaksanakan ibadah Qurban jika sekiranya mampu. Takat kemampuan ini perlulah diukur terhadap diri sendiri. ini kerana dengan ibdah Qurban kita melenyapkan jurang antara kaya dan miskin, golongan berpendapatan tinggi dan rendah, serta sebagainya.

Moga kita dapat mengamalkannya. Insya-ALLAH.

No comments: