Monday, January 4, 2010

Memulakan semester baru di Tahun Baru

Penulis memulakan semester baru dengan empat subjek baru yang penulis kurang 'familiar' tetapi akan mencubanya dengan bersungguh-sungguh. International Economics Law, Advance SOGA, IT Law dan Islamic Criminal LAw. Penulis senaraikan kenapa...

Undang-undang ekonomi antarabangsa sangat jauh dari penulis kerana ketika kali pertama penulis mengambil subjek Undang-undang Antarabangsa di peringkat sarjana muda, penulis tidak ingat penulis ada belajar IEL. Dan jauh lagi cuba mengingati apa itu WTO, IMF, dan sebagainya. Penulis katakan hanya mengingati perkara-perkara ini dengan tujuan perdebatan dan perbahasan ketika di UUM dahulu. Langsung tiada kaitan dengan undang-undang. Tetapi memandangkan subjek di ajar 'ayahanda', penulis akan cuba sedaya mungkin berusaha memahaminya.

Undang-undang Jualan Barangan Lanjutan lebih mirip kepada perlindungan pengguna. Sangat menarik dan sangat relevan penulis rasakan. Namun apa yang menjadi masalah adalah tugasannya berterusan dan kerjanya banyak. Peringkat Sarjana mmbuatkan penulis perlu tekun dan fokus terhadap kerja-kerja yang ada. Penulis takut akan terlepas pandang dengan perkara-perkara lain bilamana penulis fokus pada yang lain.

Undang-undang Teknologi Maklumat memerlukan penulis faham frasa baru dan konsepnya. Penulis masih ingat penulis dapat gred yang kurang baik ketika mengambil Cyber Law. Penulis ingin menebusnya. Undang-undang Jenayah Islam pula penulis tidak ada asas pengajian syariah tetapi memandangkan ia merupakan tanggungjawab yang perlu penulis ambil sebagai muslim maka penulis mengambilnya. Mungkin ia mudah sedikit memandangkan penulis pernah 'sit in' class terlebih dahulu.

Yang Pasti, penulis akan lebih sengsara berbanding semester lepas bagi menghadapi semester ini.

No comments: