Monday, November 16, 2009

Kerja Mula Sebagai Pembantu Penyelidik

Apa dia pembantu penyelidik atau RA? Dalam menjalankan tugas sebagai seorang pensyarah, mereka juga dikenali sebagai penyelidik dan mengkaji dan menulis artikel-artikel ilmiah berdasarkan fakta dan maklumat yang benar dan tepat. Persoalannya, sejauh mana pensyarah di Malaysia menjalankan tugas dan amanah tersebut?

Oleh yang demikian, bagi memudahkan urusan penyarah/penyelidik maka universiti menubuhkan jawatan RA bagi membantu mencari bahan dan maklumat yang berguna bagi membolehkan para penyelidik ini menulis tanpa banyak gangguan.

Penulis memulakan kerja sebagai RA semalam. Keperluan membantu Dr. Anisah, pensyarah undnag-undang perubatan penulis di UKM. Beliau menyatakan sudah hampir dua tahun perancangan penulisan buku ini tertangguh. Justeru, penulis diminta untuk membantu. Bagi penulis ini pengalaman berharga dan berguna kerana penulis dapat menimba pengalaman menjadi penyelidik.

Penulis akan terikat sebulan dengan Dr Anisah dan mencari dan merangka keperluan bagi sebuah buku. Perancangan sehingga hujung tahun ini akan ada 3 buah buku yang akan siap diterbitkan. Projek pertama penulis 'Etika & Undang-undang Perubatan'.

No comments: