Wednesday, November 4, 2009

DR Asri II

Saya bukan penyokong tegar Dr Asri tetapi perbedaan pendapat dalam Islam suatu rahmat. Maka ia memberikan kita peluang untuk melihat, mendengar dan mengamalkan amalan berasaskan nas-nas dan dalil-dalil yang sahih. Penangkapan Dr Asri beberapa hari yang lalu sebenarnya memberikan peluang kepada penulis yang sebelum ini diajak rakan-rakan, teman-teman untuk berguru dan mendengar kuliah mp3 beliau. Walaupun penulis sebelum ini belajar di Kedah, bukan bermaksud penulis berpeluang untuk mendengar kuliah beliau secara langsung di Perlis sekadar di ajak berkongsi pengalaman dengan beberapa teman berhubung perkara ini.

Penulis tidak merasakan perlunya kita 'terlalu' memperbahaskan isu ini terlalu dasar hingga merugikan kekuatan umat Islam. Namun apa yang lebih penting sikap kita mendepani isu ini sesama sahabat, kawan2 dan teman2 yang berlainan idea, pandangan. Cukuplah sekadar kita menyedari adabul ikhtilaf (adab dalam percanggahan pendapat) dan penulis bersetuju jika sebelah pihak tidak lagi dapat berlapang dada dengan pandangan dan idea ini. Lebih baik penulis mengundur diri.

Kita tidak akan dapat manfaat dengan mendepani dan menyinggung hujah sahabat2 kita. Dan penulis bersyukur diam adalah senjata ampuh dari terus bercakaran dan tidak mengembangkan minda penulis berhubung sesuatu isu.

1 comment:

Unknown said...

Wah Hadi.... sejak dah tak makan kat ADAM... pandai ko komen... Bila nak gi tengok citer hantu lagi?

Hmm... ape pendapat ko tentang Dr Asri dan Dato Nakhaie dalam YADIM?

-Aku Bekas Penghuni PT7889 Paling Lama-